Spike Lee’s 25th Hour: De straten van New York en de malaise van 9/11

aug 10, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actie, actueel, Algemeen, drama, dvd, film, genre, regisseur  //  No Comments

Fuck this whole city and everyone in it. From the row-houses of Astoria to the penthouses on Park Avenue, from the projects in the Bronx to the lofts in Soho. From the tenements in Alphabet City to the brownstones in Park Slope to the split-levels in Staten Island. Let an earthquake crumble it, let the fires rage, let it burn to fucking ash and then let the waters rise and submerge this whole rat-infested place.” Aan het woord: Monty Brogan, vertolkt door Edward Norton, in Spike Lee’s 25th Hour. Een mokerslag van een film.

25th HOUR

«Je bent een New Yorker. Dat zal nooit veranderen» zegt een vader (Brian Cox) tegen zijn zoon (Ed Norton) in een droomsequentie waarin ze «westwaarts rijden» om «een nieuw leven te starten» en zo de harde realiteit van een gevangenisverblijf te ontlopen. Spike Lee is één van die van New York bezeten regisseurs (met o.a. Woody Allen, Abel Ferrara en Martin Scorsese) en het is dan ook passend dat
zijn 25th Hour de eerste film is waarin de post-9/11 malaise tastbaar present is.

De 17de film van Spike Lee volgt de laatste vrije dag van een veroordeelde drugsdealer en combineert de gevoelens van angst, woede, onmacht en onzekerheid die opduiken tijdens diens gewetensonderzoek met een traumatische malaise in de beschadigde stad. In zijn commentaar spreekt de cineast over «een heel verschillend New York» en zijn streven om in het verhaal de wonden te verweven. Lee vertelt ook hoe hij voor de begingeneriek de lichtbakens filmde die de Twin Towers virtueel reconstrueerden.

25th HOUR

Voorts geeft hij regie-les door zijn keuzes toe te lichten: werken met twee camera’s, «dubbel cutting», repetities en belichting. Scenarist David Benioff praat in zijn commentaar over de ontstaansgeschiedenis van het project en de verschillen tussen het script en zijn boek. In het Spike Lee-portret «De evolutie van een Amerikaanse filmmaker» looft Martin Scorsese Lee’s «eerlijke, heldere en directe aanpak» en zijn «unieke visie». «Hij is een onafhankelijke filmmaker die uit Hollywood geld onvangt», vult Scorsese aan, «en dat krijgt niet iedereen voor elkaar».

 

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Film & Televisie 540, maart 2004)

25th HOUR

Leave a comment