Deauville 2020: Amerikaanse rendez-vous met venster op de wereld

aug 24, 2020   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmfestivals, nieuws  //  No Comments
Wendy

Deauville et le rêve Américain. Met die documentaire van Daphné Baiwir blikt het Deauville American Film Festival (in de documentaire sectie) terug op een al 45 jaar durend eerbetoon aan Amerikaanse cinema op de plages en de planches van de Normandische badstad. Maar met haar 46ste editie, die loopt van 4 tot 13 september, kijkt het festival vooral ook naar de toekomst van de filmwereld. De COVID-19 crisis zette het festival aan om, naast de obligate veiligheidsmaatregelen, getroffen Franse festivals als Cannes en Annecy welkom te heten en de traditionele Amerikaanse focus te verruimen. “We delen met (festivaldirecteur) Bruno Barde een openheid naar de wereld” liet Cannes opperhoofd Thierry Frémaux optekenen.

First Cow

Uitzonderlijke omstandigheden vragen om een uitzonderlijke editie. Onder dat motto nodigt het ‘Festival du cinéma Americain de Deauville’ in 2020 de door de strijd tegen het coronavirus getroffen festivals van Cannes en Annecy uit om enkele films uit hun selectie aan een publiek en op groot scherm te tonen. Deauville week in het verleden al sporadisch af van zijn focus op Amerikaanse cinema om de volgspot te richten op enkele Franse producties maar ditmaal krijgt het festival door dit initiatief een grotere internationale dimensie. Cynici zullen opmerken dat de organisatoren, die via hun PR-bureau Le Public Système stevig verankerd zijn in het festivalcircuit, zo behoorlijk wat goodwill creëren voor een festival dat de laatste jaren wat in de verdrukking was geraak. Maar feit is dat het traditioneel op een positive vibe surfend Deauville zijn geloof in de kracht van cinema kan illustreren met kwaliteitsfilms.

Peninsula

Filmfeest in Normandië

Dit jaar is “avant tout le rendez-vous du cinéma” klinkt het en daarvoor zorgen onder meer 10 films uit de Cannes selectie. Daar horen ook enkele Frans-Belgische coproducties bij: het Algerije drama Des hommes van Lucas Belvaux, Farid Bentoumi’s klokkenluider thriller Rouge en Charlène Faviers grensoverschrijdend gedrag film Slalom. Verder naast de Zuid-Koreaanse actieprent Peninsula (Yeon Sang-ho) vooral Franse producties: Adn (Maïwenn), Les deux Alfred (Bruno Podalydès), A Good Man (Marie-Castille Mention-Schaar), Teddy (Ludovic & Zoran Boukherma) en Last Words (Jonathan Nossiter). Uit Annecy verwelkomt Deauville Calamity (Rémi Chayé), Lupin III the first (Takashi Yamazaki) en Petit vampire (Joann Sfar). Om de internationale dimensie van haar 46ste editie extra in de verf te zetten opent deze editie met Minari, een Amerikaanse film van Lee Isaac Chung, en wordt er afgesloten met een Franse hommage aan Amerikaanse superhelden: Comment je suis devenu super-héros van Douglas Attal.

The Professor and the Madman

Naast hommages aan Kirk Douglas (zoon Michael is zowat een vaste festivalgast) en Barbet Schroeder (bedacht met een Prix du festival) zoomt Deauville traditioneel in op de onafhankelijke Amerikaanse cinema. In de competitie is er plaats voor 15 films die volgens Bruno Barde “actuele thema’s aansnijden en hedendaagse onzekerheden weerspiegelen: zoektocht naar identiteit, ecologische crisis, spanning omwille van mythes en hersenschimmen, seksueel misbruik en onzekere toekomstperspectieven. Ze geven prioriteit aan het verlangen om lief te hebben zonder uit het oog te verliezen dat oorlogen het leven bedreigen.” De festivaldirecteur ziet Deauville als “een asielgebied” dat de “diversiteit en originaliteit van de Amerikaanse cinema onderstreept” met films die “de menselijke natuur en de samenleving bevragen.”

Sons of Philadelphia

Amerikaanse spiegel

Zeven debuten staan op het programma en acht vrouwelijke filmmakers zijn van de partij. Blikvangers zijn First Cow van Kelly Reichardt, The Nest van Sean Durkin, Uncle Frank van Alan Ball en zeker Kajillionaire van cultcineaste Miranda July. Verder in het indie circuit gehypete titels zoals Giants being lonely (Grea Patterson), Holler (Nicole Riegel), Lorelei (Sabrina Doyle), Love is love is love (Eleanor Coppola), Shiva Baby (Emma Seligman), Sophie Jones (Jessie Barr) Sound of Metal (Darius Marder), The Assistant (Kitty Green) en The Violent Heart (Kerem Sanga).

Kajillionaire

Traditioneel zet Deauville ook in op twee andere secties. Zo zijn er een resem ‘Premières’, waarbij vooral Critical Thinking (John Leguizamo), The Professor and the madman (van P.B. Shemran met Mel Gibson), de Marcel Marceau-film Resistance (Jonathan Jakubowicz), het Matthias Schoenaerts misdaadrama Sons of Philadelphia (Jérémie Guez) en het langverwachte Wendy van Beasts of the Southern Wild-regisseur Benh Zeitlin in het oog springen. De sectie ‘Les Docs de l’Oncle Sam’ brengt vooral documentaires die draaien rond film (Kubrick, Kirk Douglas, Deauville, Pierre Lescure) en verder Billie, The Last Hillbilly en Weed and Wine.

Nieuw is een, gezien de sanitaire crisis, een erg actuele sectie: ‘American & French Doctors’. Een ode aan de zorgsector met zowel nieuw als klassiek werk. Naast documentaires als 5B (Paul Haggis) en Voir le jour (Marion Laine) krijgen we fictiefilms zoals L’amour d’une femme (Jean Grémillon) en Magnificent Obsession (Douglas Sirk) te zien op het grote scherm. Deze buitenbeentjes vormen een beetje de kers op de taart van een ongewone editie die belooft bij te blijven. Ook wanneer het nieuwe normaal terug wat meer op het oude normaal gaat lijken. Niet enkel op de plages de Deauville.

IVO DE KOCK

Festival du cinéma Americain de Deauville, 4 tot 14 september 2020, info: www.festival-deauville.com

Leave a comment