Sydney Pollacks The Electric Horseman: Cinema van weleer

sep 4, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, drama, dvd, film, genre, regisseur  //  Reacties uitgeschakeld voor Sydney Pollacks The Electric Horseman: Cinema van weleer
The Electric Horseman

“Dit paard verdient een beter leven,” zegt vergane rodeo glorie Sonny Steele (Robert Redford) voor de camera van Hallie Martin (Jane Fonda), “ik ga ervoor zorgen dat hij het krijgt.” Alhoewel de strijd om dierenwelzijn en de clash met louter op geldgewin focussende grote ondernemingen actualiteitswaarde heeft, oogt The Electric Horseman lekker ouderwets.

The Electric Horseman

Het is een charmant liefdesverhaal over een man, een vrouw (schijnbaar tegenpolen) en een racepaard dat via enkele spannende en spectaculaire achtervolgingsscènes regelrecht afstevent op een obligate finale omhelzing en een poëtische ode aan de vrijheid van mens en dier. Maar we schrijven 1979 en regisseur Sydney Pollack zit tussen twee stoelen: ‘zijn’ New Hollywood rekende in de seventies af met de klassieke Amerikaanse cinema die Pollack bleef koesteren en op de meta-cinema van Tarantino & co is het nog even wachten.

The Electric Horseman

Van knipogen, hommages, nostalgie en cynisme is hier dan ook geen spoor. Pollack imiteert niet maar recreëert een ouderwetse film. Een staaltje van romantische, morele cinema dat met sterren als Redford en Fonda geen ‘commercieel’ verhaal nodig had om een bioscoophit op te leveren. Dat was dan, en nu lijkt het ondenkbaar dat deze cultfilm zelfs maar gemaakt zou worden, laat staan succes zou kennen.

The Electric Horseman

The Electric Horseman is een helaas wat vergeten film van de maker van Jeremiah Johnson, The Way We Were, Three Days of the Condor, Tootsie en Out of Africa maar het blijft een interessante studie van de Amerikaanse (cowboy)held en een samenleving die het tijdperk van de ‘big corporations‘ binnentreedt. Pollack stapelt de metaforen op: de gevallen rodeoster wordt als electrified cowboy letterlijk (met een pak vol flikkerende lichtjes) een publicitair uithangbord voor producten en het kampioenen paard wordt gedrogeerd om op een podium in Las Vegas te kunnen schitteren. De solitaire, vernederde held voelt empathie voor een andere uitgebuite, uitgestoten ziel en rijdt van het podium over de strip om te verdwijnen in de donkere woestijn.

Het duo, de archetypische westernheld en het gekidnapte paard, pioniert in ‘off-grid‘ gaan (de tegenstelling tussen de decadente stad en de idyllische natuur is groot) en journaliste Hallie, tuk op een goed verhaal, legt ongewild de impact van ontspoorde media bloot. Toch serveert Pollack geen ode aan het individualisme maar legt hij de vinger op hoe een nieuwe beeldcultuur de realiteit met behulp van entertainment aan het omvormen is in een illusie. Parallel met de economische transformatie van de Old West in de New West, waar verkopen het nieuwe veroveren is.

The Electric Horseman

“Wanneer je kijkt naar het werk van mijn broer besef je dat hij heel romantisch was,” zegt Bernie Pollack in een making of, “al wat hij deed had een romantisch aspect. Daar was hij uitstekend in. Hij was ook erg goed in een vertolking uit mensen te halen. Syd distilleerde altijd emoties uit wat hij deed.” The Electric Horseman was een favoriet van Sydney en Bernie: “Er zit humor in, de film straalt warmte uit. Ik hou van het verhaal en van het idee dat een beroemde rodeocowboy eindigt als alcoholist. Sonny voelt zich gebruikt, net zoals zijn paard. Hij heeft niet veel hoop meer voor zichzelf; maar weet dat hij het paard kan helpen.”

The Electric Horseman

Als kostuum designer ontwierp Bernie Sonny’s opvallend, met paillettes en lichtjes bedekt, kitscherig pak “na het bestuderen van westernzangers en acteurs als Roy Rogers en Gene Autry maar ook na overleg met een technicus om de bedrading en de lichtsterkte van de lampjes te bepalen. Toen we filmden in Vegas liep alles perfect. Het was opvallend, lichtgevend. Wanneer Redford op het einde van de strip kwam, op de donkere baan, ging het licht uit. Hij verdween. Plots zag je niet te minste glinstering. Dat gaf een vreemd gevoel.” Meer nog dan de galopperende wilde paarden blijft dit magische toverbeeld nazinderen.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Filmmagie n° 698, oktober 2019)

THE ELECTRIC HORSEMAN: Sydney Pollack; USA 1979, 120′; met Robert Redford, Jane Fonda, Valerie Perrine, Willie Nelson, Wilford Brimley; extra’s: documentaires Bernie Pollack & Conrad E. Palmisano; FILM: **** / EXTRA’S: ***; dis. Carlotta Films.

The Electric Horseman