MOOOV Sembène Award voor Zuid-Koreaanse ‘Burning’

apr 26, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmfestivals, nieuws  //  No Comments
Burning

Vrijdagavond, op de vierde dag van MOOOV Filmfestival, werden in Turnhout twee prijzen uitgereikt. Regisseur Philippe Faucon ontving voor de vertoning van zijn immigratie drama ‘Amin’ een Oeuvre Award terwijl de MOOOV prijs voor beste wereldfilm in de wacht werd gesleept door de Zuid-Koreaanse cineast Lee Chang-dong. Zijn ook in Cannes geprezen mysterieus drama Burning werd zo de eerste winnaar van deze nieuwe Award. Vlaamse filmcritici selecteerde de Murakami-adaptatie uit de wereldfilms die het afgelopen jaar de Belgische zalen haalden.

Ousmane Sembène

De Senegalese schrijver, scenarist en regisseur Ousmane Sembène (1923-2007) maakte gedurende meer dan 40 jaar films. Het leverde hem een reputatie op van pionier en peetvader van de sub-Sahara Afrikaanse cinema, militant Derde Wereld kunstenaar én vrijheidsstrijder gewapend met een camera. Als één van de grootste regisseurs uit de wereldcinema inspireerde hij tal van filmmakers.

De MOOOV Sembène Award

Het is dan ook gepast dat MOOOV Filmfestival wereldfilms in de volgspot wil plaatsen met een prijs die verwijst naar deze monumentale cineast. De Sembène Award is niet louter symbolisch. Er is ook een geldprijs aan verbonden voor de Belgische distributeur van 2 x €1.500, waarbij de tweede schijf een vergoeding is voor gratis vertoningen van de winnende film in alle festivallocaties voor ongeveer 150 leerlingen in het laatste jaar van het middelbaar.

Burning

Murakami-adaptatie Burning

De eerste Sembène Award ging naar Burning (Lee Chang-dong) die het haalde voor Roma (Alfonso Cuarón) en Cannes prijsbeest Shoplifters (Hirokazu Kore-eda). Marc Boonen, artistiek directeur van MOOOV, toonde zich erg blij dat de Vlaamse journalisten dit staaltje virtuoze en onweerstaanbare cinema hebben gekozen als beste wereldfilm van het afgelopen jaar.”

Met Burning puurt de Zuid-Koreaanse meester Lee Chang-dong (Oasis, Secret Sunshine, Poetry) uit een mysterieus kortverhaal van de Japanse bestsellerauteur Haruki Murakami (‘Schuurtjes in brand steken’, 1983) een melancholische kroniek van een amoureuze driehoeksrelatie die in het teken staat van een bizarre verdwijning. Het enigmatische, visueel betoverende en emotioneel zinderende Burning transformeert een intrigerende thriller in een existentiële trip tussen realiteit en illusie en kruipt langzaam onder je huid. Om je niet meer los te laten.

Lee Chang-dong

Burning is het verhaal van gefrustreerde jongeren in een wereld uit evenwicht. “Het begint bij een kat en eindigt bij de woede van jongeren die zich onmachtig en behoeftig voelen,” stelt Lee Chang-dong, “ze zijn kwaad maar ze weten niet op wat en wie ze hun woede moeten richten. Ze hebben geen toekomstperspectief en zijn alle hoop op de verbetering van hun situatie verloren.”

Hij verving de schuurtjes van Murakami door serres, “doorzichtige structuren. Het is een metafoor die de jonge protagonist zich toe-eigent. De serres zijn verlaten en dienen, zoals sommige personages, tot niets. De indruk onnuttig te zijn is een gevoel dat veel jongeren delen en dat de woede die ze voelen enkel maar doet toenemen.” Resultaat is een intrigerende en ijzersterke film, de verdiende winnaar van de eerste MOOOV Sembène Award.

IVO DE KOCK

Burning

Leave a comment