Ocean’s 8 van Gary Ross: Vrouwelijke reboot van Soderberghs rooffilm franchise

okt 25, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actie, actueel, Algemeen, dvd, film, genre, misdaad, regisseur  //  No Comments

OCEAN’S 8

De Ocean’s 11, 12, 13 trilogie zorgde voor heerlijk schuldig plezier: inventief geritmeerde, speels geacteerde en sterk gestileerde rooffilms die leuk entertainment waren. “Leuk, maar niet voor de regisseur” preciseerde Steven Soderbergh. Dat Gary Ross wèl lol had bij Ocean’s 8 is misschien wel de achilleshiel van deze amusante ‘vrouwelijke’ reboot.

OCEAN’S 8

Previews van Ocean’s 11 leerden Steven Soderbergh dat kijkers meer interesse hadden voor de personages dan voor de plot. Omdat ritme, stijl en plot juist de steunpilaren vormden van deze gangsterfilm over een gedurfde casinoroof in Las Vegas (Linus: “Smash and grab job, huh?”; Rusty: “Slightly more complicated than that.“) kon hij alleen enkele praatscènes heropvissen.

Maar ondanks het commerciële succes vergat Soderbergh de kritiek niet en besloot hij om van de volgende twee luiken van zijn trilogie, Ocean’s 12 en Ocean’s 13, karaktergedreven rooffilms te maken. Met meer ruimte voor Danny, Rusty, Linus & co. En met locaties en neventhema’s die het spektakel meer in het heden en de realiteit verankerden. Wat de afstand vergrootte met de oorspronkelijke Ocean’s Eleven uit 1960, het door Frank Sinatra, Sammy Davis Jr. en Dean Martin gedragen komisch vehikel van vakman Lewis Milestone (All Quiet on the Western Front, Mutiny on the Bounty).

OCEAN’S 8

Scenariste Olivia Milch (Dude) en regisseur-scenarist Gary Ross (Pleasantville, Seabiscuit, The Hunger Games, Free States of Jones) gingen, surfend op de tijdsgeest, niet voor een sequel of remake maar voor een reboot waarbij het door mannen gedomineerde team van Danny Ocean (George Clooney) vervangen wordt door het volledig vrouwelijke team van zus Debbie Ocean (een hongerige Sandra Bullock). En de locatie het hippe New York werd.

De Ocean’s films hebben een stijl en gevoel, een jazziness,” zegt Olivia Milch in de making of documentaire Ocean’s 8: A Heist in Heels, “we hadden een dialoog met die films en deden iets speciaals.” Voor actrice Ann Hathaway waren zowel de sixties ‘rat pack‘ film als Soderberghs trilogie “verfijnde films over roven met een gevoel van stijl, plezier en mode.” Dat laatste inspireerde de makers (Soderbergh fungeert ditmaal als producer) om in Ocean’s 8 de roof te laten plaats vinden tijdens The Met Gala, het jaarlijkse extravagante mode event in het Metropolitan Museum of Art te New York.

OCEAN’S 8

Het Oceans idee kan in elk tijdperk iets anders betekenen,” stelt Gary Ross, “de rat pack had een bepaalde roekeloosheid en het team van Brad Pitt en George Clooney straalde dat ook uit. Het is geweldig dat je dezelfde roekeloosheid hebt met deze groep vrouwen. We nemen het erfgoed van de vorige films en geven het aan deze groep geweldige vrouwen We wilden het plezier ontdekken van zo’n spannende grote roof. Hoe voelt dat? Waarom stelen ze? Eenvoudig eigenlijk: omdat ze criminelen zijn en willen stelen. De groepsleden zijn complexloos zichzelf.”

Dat laatste sluit aan bij een gimmick die gelukkig iets meer dan een gimmick worddt in deze onderhoudende rooffilm: het feit dat het team van Debbie Ocean enkel uit vrouwen bestaat. Vrouwen die houden van stelen. Zoals teamleidster Debbie zegt: “If you’re going to have a problem with stealing, then you’re not going to like the rest of this conversation.Ocean’s 8 is een plezierig avontuur maar fungeert vooral ook als een ‘showcase‘ voor de kracht van vrouwen die voor zichzelf opkomen en die elkaar helpen om het onmogelijke waar te maken (hier zowel de roof van een legendarisch juweel én een operatie opgezet door alleen maar vrouwen). Een film over empowerment en solidariteit dus.

OCEAN’S 8

De sterkste momenten van Ocean’s 8 zijn dan ook die waar de vrouwen de male gaze als een wapen gebruiken. Tegen mannen en ‘het systeem’. Debbie Ocean kan met haar ‘acteerprestatie’ voor de Parole Board (het begin van de film is trouwens een doorslagje van Ocean’s 11 met Bullock in de rol van Clooney) overtuigen omdat de leden van die raad haar als een zwak en berouwvol slachtoffer van doortrapte mannelijke criminelen willen zien (“I fell for the wrong person. It was a mistake”).

Later zal Debbie haar team toevertrouwen dat hun plan om een juweel te roven tijdens het gala gaat lukken omdat vrouwen, ondanks alle juwelen en prestigieuze kleren, eigenlijk onzichtbaar zijn: “A ‘him’ gets noticed. A ‘her’ gets ignored. And for once, we want to be ignored.” Niemand neemt hen ernstig, niemand gelooft dat het gevaar van vrouwen kan komen en niet van mannen. Zoals niemand hen achteraf slim genoeg acht om een man te laten opdraaien voor de roof.

OCEAN’S 8

Ocean’s 8 heeft nog enkele troeven. Het samenstellen van de groep vrouwen met verschillende talenten en karaktertrekken is best plezierig. En ook het uitvoeren van de roof is bijzonder amusant, vooral ook omdat een aantal macho’s (samen met hun technologische speeltjes) voor aap gezet worden. Bovendien krijgen naast Sandra Bullock (een onderschatte komische actrice) zowel Cate Blanchett als Ann Hathaway, Helena Bonham-Carter, Rihanna, Sarah Paulson en Dakota Fanning de kans om zich als actrices uit te leven.

OCEAN’S 8

Toch zijn er ook minpunten. Zo trappen de makers in de val van Ocean’s 11: de uitgebreide set up en de uitvoering van de roof laten minder ruimte over voor de karakterschets. Als karaktergedreven rooffilm schiet Ocean’s 8 dan ook tekort. En zoals Gary Ross wat gniffelend en achteruit leunend zit te kijken naar zijn overenthousiast molenwiekende en verbaal sterke scenariste Olivia Milch, heeft hij tijdens de opnamen waarschijnlijk ook wat te zeer zitten genieten van de nummertjes van zijn, toegegeven, inderdaad indrukwekkende cast. Enige stilering en enkele visuele vondsten hadden deze film naar een hoger niveau kunnen tillen. Net als mise-en-scène ideeën. Wat niet belet dat deze Ocean’s 8 ongetwijfeld de guilty pleasure van het jaar is.

IVO DE KOCK

OCEAN’S 8: regie & scenario: Gary Ross; USA, 2018, 110′; met: Sandra Bullock, Cate Blanchett, Ann Hathaway, Helena Bonham-Carter, Rihanna, Sarah Paulson, Dakota Fanning, Matt Damon; extra’s: documentaires, verwijderde scènes; FILM: *** / EXTRA’S: **; distributie: Warner

OCEAN’S 8

Leave a comment