Hollywood aan de Schelde, de tv-reeks: Robbe De Hert & het Antwerpse cinemaleven

sep 5, 2020   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, Belgische cinema, documentaire, film, genre, regisseur  //  No Comments
Robbe De Hert

In 2001 ontwikkelde Robbe De Hert (1942-2020) voor de Antwerpse regionale TV-zender ATV de serie Hollywood aan de Schelde, achteraf gebundeld in een documentaire. In 2004 kwam er nog een tweede deel maar het was wachten tot 2018 op een heuse ‘definitieve’ versie.

Cinema Rex Antwerpen

De documentaire televisiereeks Hollywood aan de Schelde liet de kijkers van de regionale zender ATV 13 afleveringen lang op een speelse manier kennis maken met de geschiedenis van het Antwerpse cinemaleven. Aan de hand van interviews, filmfragmenten en historische documenten richtten makers Jan Vandierendonck en Robbe De Hert de spots op bioscoopexploitatie, filmproductie en lokaal talent. Deze ludieke én verhelderend kijk op het Antwerpse filmverleden ging in 2002 als koopvideo op zoek naar een ruimer publiek.

Als het aan Robbe De Hert ligt, blijft het daar niet bij. Want daar waar verantwoordelijken van ATV op de persvoorstelling in Cartoon’s voorzichtig stelden dat de ondertitel ‘deel 1’ nog geen zekerheid inhield i.v.m. een vervolg, verkondigde De Hert in zijn typische flamboyante stijl dat er nog stof was voor wel 10 reeksen. Er dreigt immers heel wat beeldmateriaal verloren te gaan. Bovendien wil De Hert nog een aantal belangrijke, ondertussen stokoude getuigen vereeuwigen. Hoewel, “als die oude gasten beginnen te liegen vind je geen mensen meer die dat tegenspreken,” grapte de regisseur.

De Witte 1934

In één ruk bekeken oogt de reeks ietwat chaotisch, alsof men te veel verhalen tegelijkertijd wil vertellen. Maar het enthousiasme van de getuigen en de passie van de filmhistorici werken aanstekelijk. En het herstellen van ons cultureel geheugen blijkt broodnodig. Uit interviews die De Hert maakte met de jongere generatie Vlaamse vedetten (helaas de enige keer dat de regisseur zelf in beeld komt) leren we dat weinigen nog weten wie Charel Janssens, Co Flower en de Woodpeckers waren.

Laat staan dat er enige kennis is over vroege filmvertoningen (Louis Andries vertelt hoe bij de project van de eerste Ben Hur in de zaal geluidseffecten werden gemaakt), het maken en vertonen van films tijdens WO II (en de juiste rol van Jan Vanderheyden en Edith Kiel) en ambitieuze flops zoals Café zonder bier (“Hollywood in Kapellen” aldus Rik Gyles).

Edith Kiel getuigt

Vrijblijvende nostalgie was een mogelijke valkuil, maar de makers tuinen er niet in. Hun terugblik is immers ook toekomstgericht. Zo is het tragische verhaal van de ultrabegaafde, maar aan zijn lot overgelaten, verhalenverteller Jef Cassiers meteen ook een oproep om beter met talent om te springen. Terwijl de verzamelaars van films, toestellen, affiches en calyco’s tevens werk maken van het doorgeven van een bijna vergeten stuk cultureel erfgoed.

Uit de reacties die zowel de filmmakers als ATV ontvingen blijkt bovendien dat de reeks historici, filmfans en verzamelaars uit hun isolatie haalde. Het samen beleven van een stuk bioscoopverleden brengt mensen bij elkaar en geeft een nieuwe impuls aan de “magie en de charme van de cinema” die de makers van deze reeks willen evoceren. Het avontuur gaat verder.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Film & Televisie)

HOLLYWOOD AAN DE SCHELDE, DEEL 1. Regie en scenario: Jan Vandierendonck & Robbe De Hert; montage: Ronny Nollet; commentaar: Ilse Van Hoecke; met Hilde Van Mieghem, Hugo Claus, Louis Andries, Gaston Berghmans, Denis De Weerdt, Bobbejaan Schoepen, Erik Van Looy, Jos Hoeyberghs; productie: Hans Hellemans voor ATV; B – 2001 – 115′.

Leave a comment