Cinema@home: Digitaal-filmkijken-in-uw-kot

mrt 20, 2020   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Belgische cinema, nieuws, thema  //  No Comments
About Endlessness

Nu festivals afgelast worden en bioscopen gesloten zijn zoeken filmliefhebbers hun heil online. Naast de grote streamingdiensten die vooral commercieel mainstream filmvoer serveren zijn er gelukkig ook enkele meer avontuurlijke kleinere spelers actief. Terwijl een aantal Belgische Video on Demand platformen samen met zelfstandige Belgische distributeurs en producenten het huidige filmaanbod en films uit de festivalprogramma’s van Docville en MOOOV digitaal gaan aanbieden tot de filmhuizen weer opengaan.

The Invisible Life of Euridici Gusman

Het Filmfestival van Cannes gaat niet door in mei (voorzichtig wordt gedroomd van juni-juli). Niemand kijkt daar nog van op. Omwille van Covid-19 sloten filmhuizen hun deuren en sneuvelde het ene cinema evenement na het andere filmfestival. Na het Leuvense documentairefestival (dat gedeeltelijk verhuist naar het najaar) zoekt ook het wereldfilmfestival MOOOV zijn toevlucht online om zijn editie van 2020 nog enigszins te redden terwijl enkele Belgische distributeurs en producenten digitaal gaan onder het motto ‘wanneer de toeschouwers niet tot ons kunnen komen gaan wij naar hen.’ Het opzet is om filmliefhebbers ‘in-hun-kot’ te laten kijken naar recente bioscoopfilms. Betalend, aan tarieven die onder de prijs van bioscooptickets blijven (van €5 tot €8).

Maurice

Kijken vanuit je zetel

Distributeurs zoals Cinéart, Cinemien, Imagine, Lumière, O’Brother en September (mogelijk sluiten anderen later aan) besloten het wegvallen van bioscoopvertoningen op te vangen door hun recente releases onder het label ‘Premium VOD’ aan te bieden op de Video on Demand platformen van Dalton.be, Lumiereseries.com, Universcine.be, Proximus Pickx VOD en VOO. Daardoor zullen filmliefhebbers, tegen betaling, vanuit hun ‘kot’ kunnen genieten van films die ze anders in de zalen zouden gaan bekijken. Het initiatief loopt tot het einde van de sluitingsperiode.

The Wild Goose Lake

Niet alle voor deze periode geplande releases zullen op deze manier worden aangeboden. Zo gaat de Belgische film Jumbo van Zoé Wittock met Noémie Merlant en Emmanuelle Bercot wel digitaal maar worden verwachte arthousekrakers zoals Monos (Alejandor Landes) en Öndög (Quan’an Wang) opgespaard voor de heropstart periode van de zalen. Neemt niet weg dat er sowieso heel wat fraais te vinden is in het digitale aanbod.

Zoals Roy Andersons reflectie over de schoonheid en de wreedheid van het menselijk bestaan About Endlessness. Het originele en intense System Crasher van Nora Fingscheidt. Eva Cools’ wondermooi debuut Cleo. De prettig gestoorde neo-noir The Wild Goose Lake van stilist-met-theaterroots Diao Yinan. Sibel, een sterk drama van Çagla Zencirci over een meisje dat enkel al fluitend communiceert. Het documentaire project Woman van Yann Arthus-Bertrand en Anastasia Mikova. The Barefoot Emperor, de absurde politieke satire van Peter Brosens en Jessica Woodworth. Het obsessieve Ijslandse drama A White, White Day van Hlynur Palmason. Atlantique, het magisch realistische migratiedrama van Matti Diop. Marco Bellochio’s maffiaverhaal Il Traditore. En een absolute aanrader voor de kids: Zibilla staat op haar strepen (ook op dvd).

Cleo

Arthouse aan huis

Naast deze recente releases bevat de catalogus van diverse platformen nog heel wat interessante films. Grasduinen bij UniversCine.be levert titels als Martin Eden, The Invisible Life of Euridici Gusman, La Cordillera de la suenos, Sorry We Missed You, An Elephant Sitting Still, Portrait de la jeune fille, De Patrick, Dolor y Gloria, Midsommar en Varda par Varda op. Terwijl Lumiereseries.com naast reeksen (Babylon Berlin, Thin Ice, Deliver Us,…) ook het pareltje Girl en klassiekers als Solaris (Andrej Tarkovski), Maurice (James Ivory), Boyhood (Richard Linklater) en Dheepan (Jacques Audiard) aanbiedt.

Op het menu van Dalton.be staan er traditioneel boeiende documentaires (De slag om Leuven, De kinderen van Juf Kiet, Bier!, Minding the Gap, Goden van Molenbeek, Ademloos, Rabot, Hollywood aan de Schelde, ...) maar die worden nu aangevuld met enkele titels die normaal op het Docville festival zouden hebben gelopen zoals Maarten Bernaerts documentaire Annapolis, Giant City, een kaleidoscopisch portret van de bewoners van het Antwerpse wijk Sint-Anna Linkeroever.

Annapolis, Giant City

Lang leve streaming?

Verder zijn er nog enkele grote streamingdiensten die naast veel commercieel bandwerk ook enkele interessante films aanbieden. Op PlayMore kan je zo The Favourite, Vice, Greenbook en LaLaLand bekijken. Terwijl PrimeVideo enkele sterke Amazon Originals aanbiedt: The Report (Scott Z. Burns), Suspiria (Luca Guadagnino), Beautiful Boy (Felix van Groeningen), Hustlers (Lorene Scafaria ), Wonderstruck (Todd Haynes) en Don’t Worry, He Won’t Get Far on Foot (Gus Van Sant). Uit het ruime aanbod van Netflix stippen we The Irishman (Martin Scorsese), Marriage Story (Noah Baumbach), Roma (Alfonso Cuarón), The Two Popes (Fernando Mereilles) en The Laundromat (Steven Soderbergh) aan.

Ook Film Fest Gent levert zijn bijdrage via het gratis online filmfestival ‘MyDarlingQuarantineShortFilmFestival’, waar wekelijks zeven internationale kortfilms met een dystopisch thema vertoond zullen worden en dat gehost wordt door de site Talking Shorts (www.talkingshorts.com). Deze films worden gratis aangeboden, als is een donatie mogelijk ten bate van Artsen zonder Grenzen en een fonds dat door de Corona-crisis getroffen culturele instellingen en cultuurwerkers zal ondersteunen.

The Barefoot Emperor

Het feit dat de traditionele streamingdiensten betalend zijn, vormt natuurlijk de achilleshiel van het initiatief om recente films digitaal aan te bieden. Het blijft de vraag of en hoeveel mensen er bereid zullen zijn te betalen om een film te bekijken op een manier die niet te vergelijken is met de zaalomstandigheden. Maar mocht het lukken dan zal dit ongetwijfeld gevolgen hebben op het traditionele vertoningsmodel. En aangezien het einde van de COVID-19 crisis nog lang niet in zicht is blijft het een prima initiatief dat zowel filmliefhebbers als de filmsector in het algemeen en filmmakers in het bijzonder ten goede komt.

IVO DE KOCK

Digitaal kijken in de thuisbioscoop:

Lumière: www.lumiereseries.com

Dalton: www.dalton.be

UniversCine: www.nl.universcine.be

PlayMore: www.telenet.be

Prime Video: www.primevideo.com

MyDarlingQuarantineShortFilmFestival: www.talkingshorts.com

Atlantique

Leave a comment