Dossier Masters of Horror. Deel 2: Masters John Carpenter en Don Coscarelli

aug 2, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, dvd, genre, horror, thema  //  No Comments
Cigarette Burns

De televisiereeks MASTERS OF HORROR biedt horrorauteurs creatieve vrijheid — zonder beperkingen op het vlak van seks, geweld en thema’s — én 60 minuten om de grenzen van hun genre te verleggen. John Carpenter start de tv-reeks met een hallucinante instant-klassieker, Don Coscarelli volgt met een gelaagde genre-oefening.

Cigarette Burns

“Film is magie en in de juiste handen een wapen”. Net zoals Sunset Boulevard laat John Carpenters Cigarette Burns meteen een dode aan het woord. Het is de omstreden cineast Backovic (“een terrorist, hij wou het publiek vernietigen”) wiens hypnotische La Fin Absolue du Monde kijkers tot waanzin, geweld en moord dreef. Cinefiel Kirby zoekt voor een satanische verzamelaar een kopie van deze ‘verloren film’. Hij stuit op een verminkte archivaris, een dolgedraaide criticus (“het was geen film maar een kogel die zich in het collectief geheugen van het publiek boort”), een snuff-filmende handelaar en een getraumatiseerde weduwe.

Cirkels geven aan wanneer realiteit in nachtmerrie omslaat – de titel verwijst naar brandmerken die spoelovergangen signaleren – en tijdens een apocalyptische projectie stappen filmpersonages door het scherm de zaal in. Dit bizar en macaber verhaal – slechts voor een engel met afgerukte vleugels is er loutering – stelt vragen over de fascinatie voor en de impact van film. Hoe gevaarlijk zijn beelden? Beïnvloedt film de menselijke psyche? Niet dat de regisseur van The Thing en They Live alles ernstig neemt. “Film is een dodelijk wapen? Wat een gelul”, zegt Carpenter in het bonusinterview.

Cigarette Burns

Zijn MOH-aflevering bevat veel grafisch geweld maar de gruwel “is overdreven, daar hou ik van”. Groteske grand guignol gaat samen met ontwapenende humor. “De Masters of Horror? Het is een nogal zieke bedoening”, zegt Carpenter met uitgestreken gezicht, “alles wat er mee te maken heeft. De diners, vriendschap en concurrentie zijn ongezond”. Humor is één peiler van zijn oeuvre, angst als universeel thema een andere: “Wanneer je een gevoel van angst creëert komt het publiek kijken; we zijn allemaal bang van hetzelfde. Sterven, dood van een geliefde, verlies van identiteit, verminking”.

Phantasm en Bubba Ho-Tep-regisseur Don Coscarelli bespeelt deze angsten in Incident on and off a Mountain Road. “Er kan vanalles gebeuren op elk moment” waarschuwt een survivalist. Echtgenote Ellen gebruikt zijn overlevingstechnieken om een seriemoordenaar te bekampen. “Ik ben geïnteresseerd in overlevers”, zegt Coscarelli, “maar ook in mensen die doorgedraaid zijn. De vraag is hoe een beschaafd persoon kan bestaan in een onbeschaafde wereld”. De cineast doorbreekt verwachtingen en serveert karaktergedreven plotwendingen. “Het lijkt een eenvoudig vrouw-in-nood verhaal”, waarschuwt hij, “maar je merkt snel dat het dieper gaat dan de stereotiepen”.

Incident on and off a Mountain Road

Prooi en jager wisselen van plaats in dit gelaagde verhaal “van een vrouw
die met de verkeerde man getrouwd is en haar vergissing moet rechtzetten. Vraag blijft hoe gek ze is. Ik zie haar als een vrouw die deed wat ze moest doen om te overleven”. Daarvoor gebruikt ze de gekruisigde familie van de kwaadbekampende psychopaat voor wie “alles binnenkomt via de ogen”. Coscarelli vond het “angstaanjagend om het label ‘horrormeester’ te krijgen, al die grote auteurs werkten intimiderend. Het dwong me het beste van mezelf te geven”.

Te weten een suspenserijk portret van een sterke vrouw geconfronteerd met gewelddadige mannen en claustrofobe gruwel. “Ik voelde me door het MOH-label verplicht het bloedvolume op te drijven” stelt Coscarelli, maar sfeer primeert op gore. Alleen moeten net zoals bij Carpenter ogen het ontgelden. Het gaat niet alleen over wát maar ook over hoe we zien. Doordat de zes MOH-volumes niet meteen in één box worden gebundeld staan de afzonderlijke horrormeesters nadrukkelijker in het zonnetje. Helaas ontbreken de audiocommentaren van de Amerikaanse versie. Maar gelukkig zijn de wèl overgenomen documentaires en interviews verhelderend.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 564, juni 2006)

Incident on and off a Mountain Road


MASTERS OF HORROR VOL I: CIGARETTE BURNS
van John Carpenter; USA 2006-, 60′; met Normen Reedus, Udo Kier; FILM: **** / EXTRAS: ***
(documentaires Working with a master’, Visual Effects’ & ‘Van script naar film; int Carpenter, crew & acteurs, achter de schermen); INCIDENT ON AND OFF A MOUNTAIN ROAD van Don Coscarelli; USA 2006; 60′; met Bree Turner, Ethan Embry; FILM: *** / EXTRAS: ***, (documentaires Working with a master, Visual Effects” & Van script naar film: int Coscarelli, crew & acteurs; achter de schermen); beeldformaat 16:9; dis. Three Lines Pictures

Cigarette Burns

Leave a comment