Matthew Heinemans A Private War: Legende met een ooglapje

mei 23, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, biopic, drama, dvd, film, genre, regisseur  //  No Comments
A Private War

“When the legend becomes fact, print the legend” zegt een journalist in John Fords The Man Who Shot Liberty Valance wanneer hij zijn nota’s in het vuur smijt in het besef dat het imago van een senator gebaseerd is op een mythe. Dat deed documentairemaker Matthew Heineman met Marie Colvin, de iconische oorlogscorrespondente-met-het-ooglapje, in zijn genietbare biopic A Private War.

A Private War

Ongewild want Heinemans opzet was de echte vrouw achter de mythe te tonen, en Rosamund Pike zet een realistische imitatie neer van de in 2012 in Syrië gesneuvelde journaliste, maar in een wereld gefascineerd door beroemdheid tovert de glamour van film vrouwelijke correspondenten om in legendes. Getuige Martha Gelhorn in Philip Kaufmans Hemingway & Gellhorn.

In A Private War introduceert haar Sunday Times redacteur Marie als “our very own living legend” maar dat is een verzonnen uitspraak. Net als de “ik schrijf de eerste ruwe versie van de geschiedenis” quote die in haar mond gelegd wordt. Heineman maakt van Colvin een larger than life figuur via enerzijds een selectieve en op achteraf interpretatie gebaseerde karakterschets en anderzijds een focus op heroïsche actie.

A Private War

Terwijl volgens biografe Lindsey Hilsum (‘In Extremis’) “enkel een klein stukje van oorlogsverslaggeving actie is zoals voorgeteld in de film, meestal wacht je op iets of geraak je niet op de juiste plek.” Maar Heineman gaat voor romantiek en idealisme. “Ik was bekommerd genoeg om naar deze plekken te gaan en er zo over te schrijven dat anderen er gingen om geven” zegt Colvin in een interview dat de regisseur gebruikt om zijn tragisch verhaal te kaderen.

De privéoorlog waarnaar de filmtitel verwijst wordt zo herleid tot een obsessieve heroïsche strijd waarbij het persoonlijke lijden – de fysieke problemen na het incident waarbij ze haar oog verloor en de emotionele chaos die Colvin ontvluchtte – anekdotisch blijft. De echte Marie Colvin zei “we moeten ons steeds afvragen of de risico’s het verhaal waard zijn. Wat is moed en wat bravoure?” Dat onderscheid liet ze vervagen. Onder druk? Door engagement? Als autodestructieve reflex? De gefilmde legende levert het antwoord niet.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Filmmagie, n° 696, juli-augustus 2019)

A Private War

GENRE biopic

REGIE Matthew Heineman

SCENARIO Marie Brenner & Arash Amel

FOTOGRAFIE Robert Richardson

MONTAGE Nick Fenton

MUZIEK Scott Salinas

CAST Rosamund Pike, Stanley Tucci, Greg Wise, Tom Hollander, Alexandra Moen, Faye Marsay

PRODUCTIE UK-USA – 2018 – 110’

DISTRIBUTIE AKA Agency

A Private War

Leave a comment