Palmares Deauville 2018: Debutantenbal in rood, wit en blauw

sep 9, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmfestivals  //  No Comments

THUNDER ROAD

“Het is OK om te lachen, het is OK om te huilen,” zei de jonge Amerikaanse onafhankelijke filmmaker Jim Cummings toen hij in Deauville zijn film inleidde, “Thunder Road is bedoeld als een intense emotionele roller coaster.” Met zijn debuutfilm – het portret van een onrustige man die zich pijnlijk blootgeeft in een poging orde in de chaos te scheppen – won acteur, scenarist, regisseur en componist Cummings de Grote Prijs van het 44ste Festival du Cinéma Américain de Deauville.

DEAUVILLE 2018: FOTO IVO DE KOCK

Hij was niet de enige debutant die aan het feest was tijdens de jaarlijkse hoogmis van de Amerikaanse onafhankelijke cinema in de Normandische badstad. Ook de Prijs van de Jury ging ex aequo naar twee debuterende cineasten. Bart Layton met American Animals, een tragikomische coming of age rooffilm met hoog Tarantino-gehalte, en Jordana Spiro met Night Comes On, een aangrijpend sociaal drama over twee Afro-Amerikaanse zusjes die worstelen met tegenstrijdige emoties en een sociaal vangnet dat de problemen enkel vergroot. Ook de Revelatieprijs en de Prijs van de kritiek gingen naar rookies. Filmmakers die de zware thema’s niet schuwden: Jeremiah Zagar toont in zijn subtiele literaire adaptatie We The Animals hoe verbeelding een uitweg kan bieden uit kansarmoede en vervreemding terwijl Carlos López Estrada in Blindspotting laat zien hoe racisme en gewelddadigheid geïnternaliseerd worden en gentrificatie een nefaste invloed heeft op stadswijken.

NIGHT COMES ON

Alleen Little Miss Sunshine producent Marc Turtletaub is geen beginneling. Met Gods Behaving Badly heeft hij nog maar een andere film geregisseerd maar de man heeft duidelijk pakken ervaring als producent. Het is geen toeval dat Prijs van het publiek winnaar Puzzle de meest toeschouwersvriendelijke, mainstream film is van de 14 geselecteerde competitiefilms. Omdat we zelf de originele Argentijnse versie van Natalia Smirnoff uit 2009 tamelijk fris in het geheugen hadden vonden we dit verhaal van een vrouwelijke veertiger die zich emancipeert via een toevallig ontdekt puzzeltalent, weinig origineel. Pers en publiek vielen echter als een blok voor de melancholische toon en de onweerstaanbare vertolking van Kelly Macdonald.

WE THE ANIMALS

We komen er later op terug maar de ‘indies’ zorgden dit jaar voor enkele mooie verrassingen. Naast het heel menselijke Diane van Hitchcock/Truffaut-regisseur Kent Jones en de prijsbeesten Thunder Road, Night Comes On, We The Animals en Blindspotting konden een aantal vrouwelijke regisseurs ons bekoren: Hagar Ben-Asher (Dead Women Walking), Christina Choe (Nancy), Sara Colangelo (The Kindergarten Teacher), Jennifer Fox (The Tale) én Debra Granik (Leave no Trace). Hoe Deauville habitué Granik (Down to the Bone én Winter’s Tale waren er te zien) buiten de prijzen kon vallen is ons een raadsel. Haar off-the-grid vader-dochter verhaal levert immers een van de beste films van het jaar op.

PUZZLE

OK, Granik zat reeds in Cannes met haar film maar Cummings ook en het belette die andere Deauville vaste waarde Chloé Zhao (Songs My Brothers Taught Me) niet om vorig jaar met The Rider de Grote Prijs weg te kapen. Verder zagen we boeiende documentaires over Hollywood monumenten (Hal Ashby in Hal en Buster Keaton in Peter Bogdanovichs The Great Buster) en waren het vooral ‘Frenchies‘ die in het luik ‘premières’ sterk werk afleverden: Mélanie Laurent met het misdaadportret Galveston en Jacques Audiard met de in Europa gedraaide Amerikaanse western The Sisters Brothers. Benieuwd of de ingezette tendens om vooral op jonge (en vaak vrouwelijke) onafhankelijke filmmakers te focussen wordt doorgetrokken in 2019.

IVO DE KOCK

THE TALE

PALMARES DEAUVILLE 2018:

Grote Prijs
THUNDER ROAD van Jim Cummings

Prijs van de Jury ex aequo
AMERICAN ANIMALS van Bart Layton

Prijs van de Jury ex aequo
NIGHT COMES ON van Jordana Spiro

Revelatieprijs Fondation Louis Roederer
WE THE ANIMALS van Jeremiah Zagar

Prijs van de kritiek
BLINDSPOTTING van Carlos López Estrada

Prijs van het publiek
PUZZLE van Marc Turtletaub

Literaire prijs
John Grisham voor ‘Camino Island’

DEAUVILLE 2018: FOTO IVO DE KOCK

Leave a comment