Victor Flemings Gone with the wind: Fascinerend romantisch burgeroorlogdrama

aug 10, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, drama, dvd, film, genre, regisseur  //  No Comments

GONE WITH THE WIND

Überklassieker Gone With The Wind is een van de meest populaire klassiekers uit de filmklassieker. Jarenlang gold het als het grootste kassucces ooit. Tot inflatie en blockbusters daar een stokje voor staken.

GONE WITH THE WIND

Dankzij zijn 8 Oscars en immens populair succes is Gone With The Win ongetwijfeld een van de meest markante films uit de filmgeschiedenis. Voor sommigen is het romantische burgeroorlogdrama een artistiek meesterwerk, anderen zien het als een fascinerende 4-uur durende soap. Wij houden het op onvergetelijke cinema. Het is merkwaardig hoe een werk dat in 1939 al voorbijgestreefd leek, 65 jaar later moderner dan ooit oogt.

Mede dankzij een digitale restauratie die de Technicolor-kleuren van het scherm doet spatten en de soundtrack tot krachtige onderstroom maakt. Géén van de drie regisseurs die aan de film werkten (George Cukor, Victor Fleming en Sam Wood) is de ‘auteur’ van Gone With The Wind. Die eer komt producent David O. Selznick toe. Deze arrogante, enthousiaste en dwaze dromer wou van Margaret Mitchells bestseller de grootste film aller tijden maken en zette daarvoor zijn kapitaal, reputatie en gezondheid op het spel.

GONE WITH THE WIND

Perfectionist Selznick geraakte zo nauw betrokken bij alle aspecten van de productie dat de film in zijn geest bestond lang voor de spectaculaire première in Atlanta. Hij besloot ook om het melodrama over een fatale liefdesobsessie mythische proporties te geven. Crew en cast werkten in hun «world apart frorn the universe» maar toch ademde het eindresultaat zowel tijdloze pathos als tijdsgebonden emoties uit.

In de nasleep van de depressie en met een oorlog in het vooruitzicht werd deze rond ‘overleven’ draaiende film een scharnierwerk. Niet zozeer als voorbode van een nieuwe periode maar als aankondiging van het einde van een tijdperk. Blacklisting én het verdwijnen van ‘filmtycoons’ deden de droomfabriek na WO II instorten. Gone With The Wind bleef overeind als symbool van klassieke Hollywoodcinema. Vooral Amerika omhelsde de mythologie die steunde op eer, heroïsme en liefde voor het land.

GONE WITH THE WIND

Bekeerde cynicus Rhett Butler en strijdvaardige Scarlett O’Hara werden iconen. Terwijl het tegelijk idealistische én realistische open einde («tomorrow is another day») geknipt bleek voor een land met dromen die bol staan van pathos en romantiek. Met 4 schijfjes belicht deze Collector’s Edition de productiegeschiedenis via commentaar van filmhistoricus Rudy Behlmer, een uitgebreide ‘Making of a Legend’ én verscheidene historische documentaires.

Hoofdacteurs Clark Gable en Vivien Leigh krijgen elk een documentaire terwijl Olivia de Havilland zelf aan het woord komt. Dat laatste is een uitstekend idee want ‘Melanie’ is een begenadigd vertelster die je op het puntje van je stoel houdt door anekdotes te wijzigen in sprookjes of spannende verhalen. Even boeiend is ‘Restoring a Legend’, een documentaire over zowel de technische als de ethische aspecten van filmrestauratie. Vooral de weigering om iets toe te voegen is een boeiend principe in het licht van de controverse die oplaaide na George Lucas digitale Star Wars-chirurgie.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Film & Televisie, n° 548, januari 2005)

GONE WITH THE WIND

Leave a comment