Best 10 van 2017: Aronofsky, Nolan, Haynes en #BlackMoviesMatter

dec 2, 2017   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmkritiek, nieuws  //  No Comments

MOTHER!

Het is goed om even terug te kijken op 2017. Het jaar van Darren Aronofsky, Christopher Nolan, Todd Haynes en les autres. En het jaar van #BlackMoviesMatter.

DUNKIRK

 

De best 10 van 2017:

  1. MOTHER!
  2. DUNKIRK
  3. WONDERSTRUCK
  4. YOU WERE NEVER REALLY HERE
  5. BLADE RUNNER 2049
  6. I AM NOT YOUR NEGRO
  7. GET OUT
  8. SONG TO SONG
  9. IT COMES AT NIGHT
  10. SILENCE

DAUGHTERS OF THE DUST

Een mooi filmjaar en toch zou een film uit 1991 op 1 gestaan hebben mocht een Belgische verdeler evenveel lef en filmgevoel hebben gehad als de Nederlandse collega die Julie Dash’ (gerestaureerde) Afro-Amerikaanse vrouwenfilm Daughters of the Dust uitbracht. Voor ons was 2017 sowieso een #BlackMoviesMatter jaar met studies over het vernieuwende filmgedicht van Dash en de strijd voor een ‘andere’ cinema door L.A. Rebellion (voor De Filmkrant), interviews met de rebelse zwarte filmmakers Haile Gerima (De Filmkrant) en Raoul Peck (DeWereldMorgen), een analyse van de subversieve politieke horrorfilm GET OUT (DeWereldMorgen), essays over de opmars van Afro-Amerikaanse filmmakers en de omstreden Amerikaanse ‘race films’ (Filmmagie) en een portret van een gigant van het film pantheon, de peetvader van de Afrikaanse cinema Ousmane Sembène (Filmmagie). Voor 2018 hopen we dat meer zwarte filmmakers onze zalen halen én dat Europese cinefielen hun blanke middenklasse bril af en toe afzetten. Zoals Gerima zei over L.A. Rebellion: “We waren allemaal ‘fed up’. Mijn blanke vrienden bleven over Godard emmeren maar wij hadden geen boodschap aan zijn blanke, kleinburgerlijke cinefiele cinema.” O ja, we genoten dit jaar ook nog van CERTAIN WOMEN, AMERICAN HONEY, L’ATELIER, IL COLORE NASCOSTO DELLO COSE, THE KILLING OF A SECRET DEER, GOOD TIME, THE NILE HILTON INCIDENT, GRAVE, 2OTH CENTURY WOMEN, LOGAN, MOONLIGHT, NERUDA, JACKIE, THE LOST CITY OF Z en LADY MACBETH.

IVO DE KOCK

DeWereldMorgen & De Filmkrant

GET OUT

Leave a comment