Gus Van Sants Mala Noche: Rauw maar poëtisch debuut

sep 4, 2017   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, regisseur  //  No Comments

MALA NOCHE

Een Gus Van Sant-film herken je aan de beelden. En soms alleen al aan de persfoto’s. Zoals die van Paranoid Park, zijn lowbudgetfilm met en over jongeren. De gecaste acteurs, hun lichaamshouding, de kleren, de manier waarop ze in beeld gebracht zijn: alles draagt de Van Sant stempel. Ook de locatie: Portland. Kortom, een nieuwe trip (met skaters i.p.v. illegale Mexicanen) in het vertrouwde universum van debuutfilm Mala Noche.

MALA NOCHE

Deze voor 25.000 gemaakte film uit 1985 kwam Van Sant ooit zelf op het Internationaal Filmfestival van Antwerpen voorstellen maar bleef daarna een onzichtbaar cultfenomeen. De re-release van een gerestaureerde print laat ons toe een ruwe parel te (her)ontdekken die zowat Van Sants bronfilm is.

Mala Noche. vertelt een amour fou-verhaal gebaseerd op het semi-autobiografische werk van Walt Curtis, een cultschrijver uit… Portland! De jonge winkelbediende Walt wordt verliefd op Johnny, een mooie Mexicaan die amper Engels spreekt en nog minder geïnteresseerd is in Walt, en trekt ook op met diens vriend Pepper. Resultaat is een tragische walk on the wild side die echter nooit in tranerig miserabelisme vervalt.

MALA NOCHE

Van Sant injecteert immers levensvreugde in zijn donkerromantisch verhaal en brengt de ‘sociaal zwakkere’ personages met veel liefde in beeld. Die liefde voor mensen (en zeker losers) koppelt de cineast aan plezier. Af te lezen op het gelaat van Walt, de morgen nadat hij seks had maar ook bestolen werd. Tegelijk blijft er een zekere spanning bestaan, zoals tijdens een autorit die uitloopt op een kat en muisspel.

MALA NOCHE

Initiatie, dreigend gevaar, de road en alomtegenwoordige wolken. De Van Sant-signatuur blijkt al in de kiem aanwezig. Het opmerkelijkst is zijn expressionistische zwart-witfotografie (even doorbroken door kleur) die zoekt naar de beste manier om lichamen te kadreren. My Own Private Idaho is zowat de pendant van Mala Noche., maar sporen van dit poëtisch debuut vind je in erg verschillende films zoals Drugstore Cowboy, Good Will Hunting, Gerry, Elephant en Last Days.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 571, februari 2007)

MALA NOCHE: reg., pro. & mon. Gus Van Sant / sce. Gus Van Sant & Walt Curtis naar een verhaal van Curtis / fot. John J. Campbell / muz. Creighton Lindsay / act. Tim Streeter (Walt Curtis), Doug Cooeyate (Johnny), Nyla McCarthy (Betty), Ray Monge (Pepper), Sam Downey (hotelbediende) / USA / 1985 / 78’ / dis. Cinéart

MALA NOCHE

Leave a comment