Josh & Benny Safdie’s Good Time: Helletocht van een nacht

aug 28, 2017   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, misdaad, regisseur  //  No Comments

GOOD TIME

Twee gemaskerde broers, waarvan één met hoorapparaat, voeren een ‘stomme’ hold-up uit. Ze spreken geen woord en communiceren enkel via haastig neergeschreven berichten. Juist daarvoor had de brutale en hyperactieve Connie zijn autistische broer Nick bevrijd van het goedbedoelde paternalisme van een ervaren psycholoog,. Net op het ogenblik dat de explosieve situatie (“ik hou er niet van dat men noteert wat ik zeg,” verklaart Nick met ingehouden woede, “ik hou er niet van dat men over mij spreekt in mijn afwezigheid”) ontmijnd leek. Connie’s plan om met de buit een nieuw leven te beginnen, ontploft letterlijk in het gezicht van de broers.

GOOD TIME

De roofoverval loopt fout en met kleurrijke merktekens op handen en gezicht moeten ze op de vlucht slaan. Tijdens een hyperkinetische achtervolging door een chaotisch New York geraken de broers gescheiden en vliegt Nick de gevangenis in. Nog voor de ironische titel Good Time oplicht doet die arrestatie bij Connie een nieuw onzinnig en onmogelijk plan rijpen: het verzamelen van voldoende geld om zijn onfortuinlijke broer (via borgstelling) te bevrijden. Een nacht lang zal hij echter achter de feiten aanhollen.

GOOD TIME

Dit verhaal van twee New Yorkse broers, twee outcasts in een stedelijke hel, wordt verteld door twee andere broers, de filmmakers Josh (° 1982) en Benny (° 1986) Safdie. Twee New Yorkse buitenbeentjes die lak hebben aan hun hipster-imago en weigeren een creatieve knieval te doen voor multiplexgangers en mainstream cinema. Dat leverde al weerbarstige, eigenzinnige en onsentimentele kortfilms (Straight Hustle, Trophy Hunter), documentaires (Lenny Cooke, Buttons) en speelfilms (Go Get Some Rosemary, Heaven Knows What, The Pleasure of Being Robbed) op.

GOOD TIME

Zowel het expressionistisch realisme van de broers als hun vermogen muziek en beeld te verstrengelen (in Good Time becommentarieert de muziek van Daniel Lopatin aka Oneohtrix Point Never de actie) én een intens, emotioneel ritme aan te houden vallen op. De Safdie’s streven authenticiteit na, zijn gefascineerd door mensen die leven in de marge en snuiven graag de sfeer van het straatleven op. Als cineasten trekken ze de lijn door van beroemde stadsgenoten zoals Shirley Clarke, John Cassavetes, Sidney Lumet en Martin Scorsese.

GOOD TIME

De neo noir Good Time is hun eerste echte genrefilm en herinnert aan Scorsese’s helletochten Taxi Driver en After Hours, Lumets tragisch misdaaddrama Dog Day Afternoon en Jerry Schatzbergs somber groepsportret The Panic at Needle Park. Het gebeuren speelt zich af tijdens een nacht en volgt een gewetenloze crimineel – maar ook liefhebbende broer – die in een neerwaartse spiraal van waanzin en blind fysiek geweld belandt wanneer zijn drang om zijn fout (hij sleepte zijn broer mee in de misdaad) te herstellen even wanhopig als krankzinnig blijkt.

Robert Pattinson is briljant als de schoft en eenzaat Connie, een door isolement in zijn eigen hoofd levende man die het onderscheid tussen fantasie en werkelijkheid niet meer maakt. Net zoals zijn broer Nick leeft hij vooral instinctief en emotioneel. Niet gehinderd door empathie of moraliteit gebruikt (lees: misbruikt) hij zowel zijn naïeve gelegenheidspartner Ray als de verveelde adolescente Crystal.

GOOD TIME

Toch zijn de Safdie’s niet echt geïnteresseerd in de botsing tussen moreel en immoreel gedrag maar wel in het tonen van situaties, omstandigheden, waarin monsterlijkheid ontstaat. Connie is een wraakengel die zich beschermengel waant en het is die illusie die Good Time evoceert. In deze in een nachtelijk neon-universum van verlaten straten en pretparken spelende film over verbeelding, kijken, bewakingscamera’s en cinema zit geen greintje nostalgie. Zelfs geen spatje melancholie. Wel de geest van een vergeten cinema, daterend uit een tijd waar onafhankelijkheid nog een spirit en geen label was.

IVO DE KOCK

GENRE misdaaddrama

REGIE Josh & Benny Safdie

SCENARIO Ronald Bronstein & Josh Safdie

FOTOGRAFIE Sean Price Williams

MUZIEK Daniel Lopatin

CAST Robert Pattinson (Connie Nikas), Benny Safdie (Nick Nikas), Taliah Webster (Crystal), Jennifer Jason Leigh (Corey Ellman), Barkhad Abdi (Dash), Buddy Duress (Ray).

PRODUCTIE USA – 2017 – 100’

DISTRIBUTIE Cinéart

GOOD TIME

Leave a comment