Kids @ The Movies: De kracht van beelden
Mark Cousins sluit zijn documentaire A Story of Children and Film af met de vaststelling dat film nog in de kinderschoenen staat: “Films zijn als kinderen, en kinderen zijn als films”. De beeldfragmenten die hij toont maken echter duidelijk dat er al heel wat kinderfilms en films met kinderen gemaakt zijn die zorgden voor een krop in de keel en mateloos plezier. Zeker wanneer de makers vertrouwen op de kracht van beelden.
In de multiplexen lopen echter veel films gemaakt vanuit de overtuiging dat kinderfilms kinderachtig moeten zijn. Schreeuwlelijke en luidruchtige films die de kids bombarderen met personages en actie, met kleur en geluid. Een schoolvoorbeeld is Trolls, in de markt gezet als’ kleurrijk en muzikaal avontuur’ maar in de praktijk enkel een irritant en agressief spektakel.
Storks heeft met ooievaars die van babybezorgers omgevormd zijn tot pakjeskoeriers een leuker uitgangspunt maar visueel blijft het mager. Gelukkig hebben de personages een hoger knuffelgehalte en is er met de heropstart van de babyfabriek een visueel sterke scène.
Dan levert het door de gerenommeerde animatiestudio LAIKA (Coraline) geproduceerde epische avontuur Kubo and the two strings fraaiere cinema op. Deze stop motion animatiefilm vertelt niet enkel een complex en metaforisch geladen verhaal, met de jonge verhalenverteller Kubo als protagonist (die per ongeluk een geest uit zijn verleden oproept en om zijn familie te redden het mysterie van zijn overleden vader moet oplossen) wordt het zelfs een boeiende film over film. Ook visueel is dit een pareltje, met betoverende beelden die nu eens expressionistisch en dan weer surrealistisch zijn. Een bewijs dat enkel infantiele kinderfilms in de multiplexen (kunnen) lopen.
Voor een echte cross over tussen multiplex en arthouse zorgt het in Cannes enthousiast onthaalde Ma Vie de Courgette. Een film die wel getekend lijkt door kinderen, met personages die er met hun schotelronde ogen uitzien als beelden. Maar vooral ook een volwassen aanpak van de kinderwereld.
Regisseur Claude Barras en scenariste Céline Sciamma gaan geen moeilijke onderwerpen uit de weg. Het gebeuren speelt in een opvanghuis en er is sprake van verwaarloosde kinderen, rouw en sociale miserie. Van vreugde en verdriet, conflicten en vriendschap. Zonder didactische zwaarwichtigheid. Integendeel, de eenvoud en oprechtheid van de dramatiek, de authenticiteit van de dialogen en de originaliteit van de personages maken Ma Vie de Courgette onweerstaanbaar. Voor kinderen én volwassenen.
IVO DE KOCK
.
KUBO AND THE TWO STRINGS: Travis Knight, USA 2016, 101′; met Charlize Theron, Rooney Mara, Ralph Fiennes, Matthew McConaughey; extra’s: documentaires, commentaar; FILM: *** / EXTRA’S: ***; dis. Universal;
MA VIE DE COURGETTE: Claude Barras, F-Zw 2016, 65′; met Gaspard Schlattel, Sixtine Murrat, Pauline Jaccoud; extra’s: documentaire; FILM: **** / EXTRA’S: *; dis. TwinPics;
STORKS: Nicholas Stoller & Doug Sweetland, USA 2016, 86′; met Andy Samberg, Katie Crown, Kelsey Grammer, Jennifer Aniston; extra’s: documentaires, verwijderde scènes; FILM: ** / EXTRA’S: **; dis. Warner;
TROLLS: Mike Mitchell, USA 2016, 80′; met Anna Kendrick, Justin Timberlake; extra’s: documentaires, verwijderde scènes; FILM: * / EXTRA’S: *; dis. Dreamworks;