Terrence Malicks Badlands: De geboorte van een filmkunstenaar

jan 25, 2017   //   by Ivo De Kock   //   actueel, drama, dvd, film, genre, Malick, misdaad, regisseur  //  No Comments

BADLANDS

In een gepast ’Absence of Malick’ getitelde bonusdocumentaire op de dvd van Badlands spreekt Billy Weber (Oscar genomineerd voor de montage van The Thin Red Line) over de afwezigheid van de cineast (er was zelfs geen foto) bij de Oscaruitreiking: «Ik wist wat ik ging zeggen: ’Ik zou Terrence Malick willen bedanken maar ik heb hem helaas nooit ontmoet’!».

Deze grap illustreert perfect het enigmatische imago van Malick. De regisseur/scenarist die in 27 jaar slechts 3 films maakte (Badlands, Days of Heaven en The Thin Red Line) wordt in de VS gezien als een J.D. Salinger-figuur, een artistieke zonderling die vlucht uit de door media beheerste wereld.

BADLANDS

Malick is evenwel geen wereldvreemde maar wel een existentiële filmmaker die met een poëtische filmtaal de menselijke natuur haarscherp analyseert. Zoals bij veel van zijn landgenoten staat de Amerikaanse held, emanatie van de ’Masculine Principle’, centraal in zijn werk. Met dat verschil dat Malick de mythe deconstrueert door de strijd tussen individu en natuur om te keren en door romantische identificatie te vernietigen.

In Badlands creëert hij een afstand tussen de kijker en het duo Kit-Holly, twee vervreemde jongeren die een spoor van dood en vernieling achterlaten tijdens hun vlucht door Montana. Een aantal dingen wordt daarbij heel nadrukkelijk losgekoppeld: fantasie en realiteit, mooie natuurbeelden en gruwelijke moorden, actie in beeld en voice-over commentaar.

BADLANDS

Terrence Malick wordt omschreven als «briljant» (Sissy Spacek) en «geniaal» (Martin Sheen), iemand «die zoveel van fotografie kent als een fotograaf, zoveel van production design weet als een production designer» (Billy Weber) en die «als kunstenaar een werk kan maken zonder compromissen te sluiten» (production designer Jack Fisk).

Lof die duidelijk diep uit het hart komt van mensen voor wie Badlands een ijkpunt in de carrière werd. Terrence Malick spreekt via zijn werk, relativeert Spacek zijn legendarische zwijgzaamheid. In Badlands duikt Malick tweemaal op in beeld: éénmaal als salesman (nog zo’n Amerikaanse mythe) en éénmaal als een wijzende man in een regenjas.

BADLANDS

Telkens gaat het om anonieme figuren. Onbekenden die bij Malick aangeven dat het leven gewoon verdergaat. «Wij waren getuige van de geboorte van een filmkunstenaar» zegt Martin Sheen. De baby leverde alvast een volwassen meesterwerk af. Een moeilijk te evenaren meesterwerk, want (dixit Martin Sheen), “je schildert de Sixtijnse kapel ook maar één maal.”

IVO DE KOCK

BADLANDS: Terrence Malick, USA 1973, 90′; met: Martin Sheen, Sissy Spacek, Warren Oates, Ramon Bieri; extra’s: documentaire; FILM: **** / EXTRA’S: **; dis.Warner.

BADLANDS

Leave a comment