Simon Sheridans Everything – The Real Thing Story: De legende van de zwarte Beatles

okt 2, 2020   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, documentaire, film, genre, muzikale film, regisseur  //  No Comments
Everything: The Real Thing Story

“Hun songs zeggen meer over Liverpool dan ‘Penny Lane’,” zucht Billy Ocean in Everything – The Real Thing Story, een documentaire die toont hoezeer de legende van ‘de zwarte Beatles’ een verhaal van discriminatie is.

Everything: The Real Thing Story

“Ja, ik ben een racistschreeuwt een Brit recht in de camera, “ik mag die niggers niet en dat gaat ook nooit gebeuren. Wij willen de multiraciale samenleving vernietigen.” De korrelige zwart-wit openingsbeelden van deze documentaire hakken er met hun hoog haat- en woedegehalte stevig in. 1976 ging dan wel de geschiedenis in als het jaar van een hete zomer, de opkomst van punk en de eerste nummer 1 hit (‘You to Me Are Everything’) van een zwarte Britse groep; het was ook het jaar waarin het fascistische National Front raciale spanningen deed ontploffen. Simon Sheridans aanpak is eerder conventioneel (talking heads afgewisseld met interviews en archiefclips) dan grensverleggend maar Everything – The Real Thing Story laat de socio-politieke context primeren op het “de zwarte Beatles” showbizz verhaal.

Everything: The Real Thing Story

Waardoor de beproevingen en dilemma’s van ‘The Real Thing’, een door de uit de kansarme L8-wijk van Liverpool afkomstige broers Eddy en Chris Amoo opgestarte zwarte soulgroep, aan de oppervlakte komen. Die gaan verder dan “de groepsnaam ontstond toevallig en knipoogt naar een Coca-Cola slogan.” Want al benadrukt Billy Ocean dat hun bubblegum soulhit en televisieoptredens “de weg vrijmaakte voor zwarte artiesten”, een rechtlijnig succes- en vooruitgangsverhaal werd het nooit. De muzikanten, die nog speelden met Lennon en McCartney, bleken al snel gevangen te zitten in hun popster statuut terwijl hun fans vooral blanke tieners waren die hielden van nummers als het door Star Wars geïnspireerde ‘Can You Feel the Force’. Het ruwe, radicale en persoonlijke album ‘4 from 8’, volgens Chris Amoo “een waarschuwing voor wat er op raciaal vlak kan ontsporen”, flopt en start de jojo tussen vergetelheid en comeback (via de remix rage).

Everything: The Real Thing Story

De groepsleden bekennen doodeerlijk blunders (optredens met David Essex in apartheidsbolwerk Sun City) maar tonen zich ook verbitterd over discriminatie. “Je blijft altijd een vreemde eend, een zwarte Brit.” Bij het verhaal van de veelvuldige politiecontroles wanneer ze rondrijden met een mooie auto (“Je gezicht klopt niet”) past de BlackLivesMatter hashtag. Die racistische vernedering deed pijn maar de ontgoocheling is nog groter door het besef dat de muziekindustrie “een zwarte groep geen podium geeft om iets anders, iets relevants te doen.” Met zachte dwang werd het meer van hetzelfde: ‘Lets Go Disco’. “Wat haatte ik die song,” zegt Chris, “ik vond het Mickey Mouse muziek.” Zijn blik spreekt boekdelen. Zonder te zeggen wat al getoond wordt legt Everything hier de vinger op een emotionele waarheid. Op frustratie bij de ‘zwarte Beatles’. Een popgroep die legendarisch mocht worden maar nooit zichzelf kon zijn.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in De Filmkrant, november 2020)

EVERYTHING – THE REAL THING STORY  UK, 2019 / REGIE SIMON SHERIDAN / 94 MINUTEN / MET JACOB ANDERSON, ERIC & CHRIS AMOO, DAVE SMITH, BILLY OCEAN, KIM WILDE / DISTRIBUTEUR PINK MOON / TE ZIEN VANAF 29 OKTOBER.

Everything: The Real Thing Story

Leave a comment