Best 10 van 2012: Lang leve de alchemisten van de verwondering, het plezier en de illusie

dec 25, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmkritiek, nieuws  //  No Comments
Beasts of the Southern Wilde

Een sterk filmfestival van Cannes en een mooi filmjaar leidt tot een ‘best 10’ lijstje met heel wat festivalfilms. Dit waren de toppers van 2012:

Holy Motors
  1. BEASTS OF THE SOUTHERN WILD
  2. COSMOPOLIS
  3. TAKE SHELTER
  4. HOLY MOTORS
  5. AMOUR
  6. VOUS N’AVEZ ENCORE RIEN VU
  7. KILLER JOE
  8. 38 TÉMOINS
  9. MEEK’S CUTOFF
  10. THE GIRL WITH THE DRAGON
    TATTOO
Haneke draait Amour

Vooreerst twee bedenkingen. Eén: hoe je het ook draait of keert, film(s) kijken blijft een in wezen asociale bezigheid. In de schuldgevoelens die dat opwekt bij sommige puriteinse cinefielen – het moet ten alle prijzen vermeden worden dat je alleen maar plezier hebt! – schuilt een afkeer voor films die onze kijklust bevredigen. Twee: hoe waargebeurd een verhaal ook moge zijn en hoe tastbaar het ook in beelden gevat wordt, geen enkele film is echt. Film blijft een illusie verzonnen door een auteur die de eenzame kijker zijn subjectieve visie op de werkelijkheid wil meegeven. Of zoals Mark Cousins in THE STORY OF FILM: AN ODYSSEY stelt: “Een leugen om de waarheid te vertellen. Dit is filmmaken. De kunst om ons het gevoel te geven dat we erbij zijn”.

Cosmopolis

Ondanks het feit dat mainstream Hollywood omgetoverd is in een creatieve woestijn – alleen David Fincher slaagt erin binnen het systeem een subversieve film te maken die ook een masterclass in mise-en-scène is – blonken in 2012 vooral de (Noord-)Amerikanen uit als alchemisten van de verwondering, het plezier en de illusie. Jonge indies zoals Benh Zeitlin, Jeff Nichols en Kelly Reichardt maar ook oudere mavericks zoals David Cronenberg en William Friedkin. Aangevuld met eigenzinnige Europese auteurs zoals Léos Carax, Michael Haneke, Alain Resnais en Lucas Belvaux. Voorts reserveerden we nog een plaatsje in ons filmgeheugen voor SHAME, A DANGEROUS METHOD, LE HAVRE, TWIXT, L’HIVER DERNIER, ELENA, MONSIEUR LAZHAR, MARTHA MARCY MAY MARLENE, ONCE UPON A TIME IN ANATOLIA, DETACHMENT, ON THE ROAD, LAURENCE ANYWAYS, THE DARK KNIGHT RISES, CESARE DEVE MORIRE, APRÈS MAI en KILLING THEM SOFTLY.

IVO DE KOCK

Take Shelter

Leave a comment