Richard Kelly in Brussel: Lang leve tijdreiziger Donnie Darko!

jun 20, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, dystopie, genre, interview, nieuws, regisseur, sciencefiction  //  No Comments
Ondergetekende en Richard Kelly tijdens Q&A. Foto Hugo Amoedo

Cinéma Galeries is ècht wel de mooiste bioscoop van België. De ideale plek om filmische meesterwerken te bekijken. Ooit ontdekten we er Stanley Kubricks Barry Lyndon en vele jaren later liep Richard Kelly’s cultklassieker Donnie Darko er. Achteraf mochten we met de regisseur het podium op, al zeggen we het zelf, een memorabele Q&A.

Donnie Darko

Life isn’t that simple. Je kan niet alles in twee categorieën stoppen en al de rest negeren.” Met die woorden veegt een teenager de door zijn lerares maatschappijleer gemaakte ‘FEAR vs. LOVE‘ opdeling van het schoolbord in Richard Kelly’s wonderlijke fabel Donnie Darko. “Het is leuk dat mijn in 2001 weinig succesvol debuut nu zo’n cultstatus heeft,” zei de regisseur toen hij op adem kwam na de uitgebreide Q&A n.a.v. de avant-première georganiseerd door de Brusselse Cinéma Galeries op 15 juni, “maar ik ben vooral blij te merken dat zoveel fans graag nadenken en discussiëren over een complexe, enigmatische film.”

Richard Kelly in Brussel

Enkele uren voordien bekende de Amerikaanse cineast (Southland Tales, The Box) tijdens een interview dat het altijd zijn droom was geweest “persoonlijke films te maken waar mensen blijven over spreken en die ze graag meerdere keren willen zien om er telkens weer iets anders in te ontdekken.” Missie geslaagd want na een drukke Parijse vierdaagse opgezet door distributeur Carlotta zag Kelly als gast van de mooiste bioscoop van ons land twee zalen vollopen voor zijn prettig gestoorde en moeilijk in genre-hokjes te proppen film over een onaangepaste puber (Donnie), een doemdenkend reuzenkonijn (Frank), een in existentiële angst gedrenkte Grandma Death (Roberta Sparrow) en een tijd en ruimte tartende vliegtuigmotor.

Donnie Darko

In aanwezigheid van Richard Kelly werd de originele, 113 minuten durende, bioscoopversie vertoond maar vanaf 24 juli loopt in Brussel en Wallonië de langere (Frans ondertitelde) director’s cut (134′). Donnie Darko blijft ook in die versie een eng, nostalgisch en in magisch realisme badend apocalyptisch sprookje maar schetst zijn antiheld meer als een verliefde tijdreiziger. Zonder het mysterie te vernietigen.

Voor Kelly is het geen definitieve maar wel remix versie en zeker geen marketing truc. “Niemand moèt die versie gaan zien,” zei hij op de bühne van Cinéma Galeries, “eigenlijk ben ik over geen van beide versies tevreden. Het was nooit de bedoeling om de bioscoopversie te vervangen. De director’s cut is gewoon een alternatieve versie die men kan ervaren wanneer men wil. Wie bij de eerste versie wil blijven mag dat. Met extra materiaal wou ik het ambigu gebleven tijdreis aspect van Donnie’s avontuur benadrukken.”

Cinéma Galeries – Foto Hugo Amoedo

Tegelijk maakte Kelly het zo moeilijker om het Halloween-konijn dat Donnie bijl, revolver en benzine in de hand legt weg te rationaliseren als een product van diens schizofrenie. “Ofwel is Donnie er van overtuigd dat het allemaal een droom was, ofwel heeft hij ècht iets ervaren,” zegt SF-fanaat Kelly, “mogelijk stuitte hij op iets zo ver verwijderd van ons begrip dat hij besefte niet langer te kunnen leven. Het moest verwarrend en verontrustend blijven maar ik wou dit groot verhaal met zijn grote ideeën verbinden met iets archetypisch zoals zelfopoffering en, via het tijdreis boek dat ik schreef, met een deus ex machina idee.” Zo blijft tijdreiziger Donnie Darko “leven in het donker, op groot scherm.”

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 696, juli-augustus 2019)

Richard Kelly voor Cinéma Galeries, Brussel – foto Hugo Amoedo

Leave a comment