45ste Film Fest Gent: Grote namen en grote beloften

okt 5, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, filmfestivals  //  No Comments

GIRL

De 45e editie van Film Fest Gent, die loopt van 9 tot 19 oktober, richt de volgspot op grote namen en grote beloften, gevestigde waarden en opkomend talent. Daardoor kan je in Gent zowel langverwachte films bekijken als boeiende ontdekkingen doen. Tussen openingsfilm Girl en slotvertoning Beautiful Boy, het betere werk van Vlaamse filmmakers die klaar zijn om de wereld te veroveren, rolt het festival de rode loper uit voor het beste van Cannes, sterke films uit alle werelddelen en vooral ook nieuwe en oudere films die ergens over gaan. Want hou onderhoudend de films ook zijn, voor hersenloos popcorn vertier moet je niet op dit door Wim De Witte en Patrick Duynslaegher geprogrammeerde 12-daagse filmfeest zijn.

BEAUTIFUL BOY

Film Fest Gent opent met Girl, het in Cannes met prijzen overladen langspeelfilmdebuut van Lukas Dhont. De jonge Gentenaar kreeg terecht lof voor de subtiele en respectvolle benadering van de transgenderthematiek. Dhont is een rastalent, iemand die zijn verhaal heel cinematografisch weet te vertellen. Op zo’n manier dat duidelijk wordt dat hij dit verhaal van een vijftienjarige ballerina die als jongen geboren wordt maar vrouw wil worden absoluut moèst vertellen.

Een persoonlijke Vlaamse film

“Dat is echt wel zo,” vertelde Dhont aan Dewereldmorgen.be, “het is een verhaal dat al in mijn hoofd speelt sinds 2009, ondertussen negen jaar dus. Het idee ontstond toen ik 18 was en de film is heel persoonlijk. Het is een verhaal dat ik toen las in de krant over een vijftienjarig meisje, Nora, die ballerina wou worden maar geboren was in een jongenslichaam. Als achttienjarige raakte me dat omdat het iemand was die voor mij als persoonlijk voorbeeld fungeerde, iemand die zichzelf koos boven de reacties van de anderen en op een zeer ambitieuze, dappere manier daarvoor ging. Ik startte toen net aan de filmschool, ik was nog niet comfortabel met elk aspect van mijn eigen identiteit en zij was iemand waar ik naar opkeek.”

FIRST REFORMED

“Dat is natuurlijk de ideale uitvalsbasis om iets te willen vertellen,” vervolgt de filmmaker, “het verhaal van iemand waar je respect voor hebt en waarvan je voelt dat ze iets kan meegeven aan mensen. Girl is het verhaal van mijn persoonlijke heldin. Een verhaal ook dat een belangrijk onderwerp aansnijdt en een zekere urgentie bezit. Al die dingen samen zorgden ervoor dat dit verhaal in mijn hoofd is blijven spoken. Ik wou dat dit mijn eerste langspeelfilm werd omdat er in dit personage en verhaal enorm veel dingen zitten die nu heel belangrijk zijn om over te spreken: mannelijkheid, vrouwelijkheid, de manier waarop wij dit percipiëren, de manier waarop we naar gender kijken in relatie met het lichaam. Bovendien is het een groep mensen die nog niet zo veel besproken is, die nog niet zoveel gerepresenteerd zijn in onze samenleving, in de media en in film. Ik vroeg me af: hoe kan ik mijn steentje bijdragen aan die representatie van die groep via een persoon uit die groep.”

Een Vlaming blijft zichzelf in Hollywood

De Gentse filmmarathon sluit af met Beautiful Boy, het Amerikaanse debuut van de gevierde Gentse filmmaker Felix van Groeningen (De helaasheid der dingen, The Broken Circle Breakdown, Dagen zonder lief, Steve + Sky, Belgica). Met dank aan producent Brad Pitt kon Van Groeningen het waargebeurde verhaal van de aan crystal meth verslaagde Nic Sheff en diens vader David vertellen. Resultaat is een pakkende, emotionele maar nooit sentimentele, vader-zoon film gedragen door verbluffende acteurs: Steve Carell (Foxcatcher) en Timothée Chalamet (Call me by your name). Zelden werd machteloosheid zo krachtig en authentiek weergegeven. Met dank aan acteurs die met grimassen en gebaren meer zeggen dan met woorden.

COLD WAR

Vaak verliezen Europese filmmakers zichzelf en hun talent in Hollywood. Maar Felix van Groeningen blijft stevig overeind in de droomfabriek en drukt zijn stempel op Beautiful Boy. “Het is geen cheesy Hollywoodfilm, echt niet,” benadrukt Van Groeningen bij Cinevox, “daarvoor is hij te ongepolijst. Het is een heel genuanceerde film. Er zijn enorm veel Europese regisseurs die naar Hollywood trekken en daar iets maken dat slecht is, dat onherkenbaar is, waarvan je je afvraagt: waarom hebben die dat gemaakt? Dat is het zeker niet. Ik denk dat Beautiful Boy nog altijd een film van mij is omdat daar thema’s in zitten die vaak terugkomen in mijn andere films: de vader-zoon relatie, dynamiek binnen een familie, verslaving en jezelf verliezen, … Daarom ben ik er fier op!”

Parels voor filmavonturiers

Met 150 films, waaronder 20 debuten en een tiental Belgische producties, op het programma blijft Film Fest Gent ondanks de houvast van de verschillende parcours moeilijk te behappen. Daarom deze spoiler: we gaan zeker interessante films over het hoofd zien. Maar we willen toch in alle subjectiviteit enkele aanraders oplijsten.

CAPHARNAUM

Te beginnen met de films die gesprokkeld werden op de jongste editie van het festival der festivals, Cannes. Naast Gouden Palm-winnaar Shoplifters van Hirokazu Kore-Eda zijn er: Cold War, het gedoemde liefdesverhaal tegen een politieke achtergrond van Ida-regisseur Pawel Pawlikowski; Ash Is Purest White, Jia Zhangke’s briljante mix van melodrama, misdaadfilm en politieke analyse; The Wild Pear Tree, het zoveelste sterke staaltje van poëtische cinema getekend Nuri Bilge Ceylan (Winter Sleep); Capharnaüm, Nadine Labaki’s schrijnend portret van aan hun lot overgelaten straatkinderen; Climax, een schandaal- en cultfilm van enfant terrible Gaspar Noé, Gräns, de prettig gestoorde genremix van Ali Abbasi; Carmen y Lola, het uitbundige lesbische liefdesverhaal van debutante Arantxa Echevarria; The Harvesters, het zinderende Zuid-Afrikaanse Kain en Abel verhaal van Etienne Kallo.

FUNAN

Wat mag je verder zeker niet missen? Claude Lanzmanns laatste documentaire Les Quatre Soeurs, een vierluik met getuigenissen van nazi-slachtoffers. Vier aangrijpende monologen van overlevers die de Franse cineast en Holocaust-historicus puurde uit de interviews die hij maakte voor Shoah, zijn in 1985 uitgebrachte definitieve documentaire over de Holocaust. En absoluut ook First Reformed, eindelijk nog eens een grand cru Paul Schrader (Cat People, Mishima, Affliction, Auto Focus), een fraai staaltje transcendente slow cinema. Veertig jaar na neo noir-thriller Taxi Driver voert Schrader opnieuw een gekwelde en verontwaardigde outsider op in een portret van eenzaamheid, existentiële twijfel en vervreemding. Priester Ernst Toller (Ethan Hawke met een Oscarwaardige vertolking) worstelt met persoonlijke demonen (verslaving, ziekte, verlies) en een apocalyptische visie op de samenleving (terreur, ecologische rampspoed).

Verder ook The Favourite, Yorgos ‘The Lobster’ Lanthimos’ kostuumdrama met een hoek af. Utøya 22.juli, Erik Poppe’s reconstructie van Anders Breivik gruweldaad. Vision, een enigmatische en sensuele sfeerfilm van Naomi Kawase. Becoming Astrid, de doorleefde Astrid Lindgren biopic van Pernille Fischer Christensen. Funan, een animatiefilm waarin Denis Do het tragische verhaal vertelt van een jong gezin tijdens het Rode Khmer regime in Cambodja. Kursk, de Belgische coproductie van Thomas Vinterberg met Matthias Schoenaerts als een van de protagonisten in een duikbootdrama. En twee metaforische vluchtelingendrama’s: Styx van Wolfgang Fischer en Transit van Christian Petzold.

KURSK

Plus natuurlijk het betere Amerikaanse werk. The Kindergarten Teacher, Sara Colangelo’s magisch mysterieuze schets van de wisselwerking tussen een vastgeroeste kleuterjuf (Maggie Gyllenhaal) en een dichtende kleuter. The Sisters Brothers, een grappige en ontluisterende western van Dheepan-regisseur Jacques Audiard met Joaquin Phoenix, John C. Reilly en Jake Gyllenhaal. The Old Man & The Gun, Robert Redfords laatste rol in David Lowerys (A Ghost Story) waargebeurd misdaadverhaal. First Man, het door LA LA Land regisseur Damien Chazelle in het teken van fysieke beproeving en dood geplaatste verhaal van de eerste maanlanding.

Kortom, genoeg titels om een boeiend ‘to see‘ lijstje te vullen. Meer dan één lijstje eigenlijk. Laat het festival maar beginnen!

IVO DE KOCK

THE FAVOURITE

Leave a comment