Jean-Baptiste Thorets We Blew It: Van Easy Rider tot Donald Trump

jul 4, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, documentaire, dvd, film, genre, regisseur  //  No Comments

WE BLEW IT

Met zijn, tijdens Trumps verkiezingscampage gedraaide, persoonlijke road documentaire We Blew It peilt de Franse criticus Jean-Baptiste Thoret naar de fascinatie die blijft uitgaan van de filmjaren ’60-’70.

WE BLEW IT

“Het was geen droom maar een mogelijkheid die werkelijkheid had kunnen worden.” Deze dialoogflard uit Redfords The Company You Keep monteert de Franse criticus Jean-Baptiste Thoret over Cinemascope beelden die hij schoot tijdens een zwerftocht dwars door Amerika. Zijn ‘road documentary’ We Blew It borstelt met een mix van verwondering en melancholie een impressionistisch portret van het Amerika van Easy Rider tot dat van Donald Trump. Vertrekkende van twee vragen. Wat is er gebeurd met de utopieën van de jaren ’60 en ’70? En: waarom blijft die periode fascineren?

WE BLEW IT

Om vast te stellen dat rebelse woede plaatsmaakte voor nuchtere ontgoocheling. Thoret opent met een Hunter S. Thompson quote (“We had all the momentum: we were riding the crest of a high and beautiful wave”), een nachtmerrieachtige montage van iconische tijdsbeelden en Peter Fonda’s kampvuurreflectie “We blew it” in Easy Rider. Om net voor hypnotische road eindbeelden Tobe Hooper te laten verzuchten: “Ik vermijd te kijken naar wat er gebeurd is omdat ik er niets kan aan doen. Je moet nu eenmaal de kost verdienen, tenzij je rijk geboren wordt. Toegegeven, woorden vol spijt. Ja, ik denk dat we het verknoeid hebben.”

WE BLEW IT: PAUL SCHRADER

Met boeken over o.m. Cimino, New Hollywood en road movies is Thoret een specialist in Amerikaanse cinema maar alhoewel Michael Mann, Jerry Schatzberg, Bob Rafelson, Jeff Lieberman, James Toback, Charles Burnett en Fred Williamson aan het woord komen is dit geen traditionele met filmbeelden gedrapeerde documentaire. Op de Easy Rider filmclip na toont Thoret enkel beelden van Americana: iconische landschappen, archetypische locaties en ‘gewone’ burgers. Talking heads die heden en verleden trachten te verbinden. Volgens hen “waren de jaren 60 en 70 Amerika’s beste periode”, is “Trump zoals wij anti-establishment” en hebben “we the people macht, samen redden we Route 66.”

WE BLEW IT: TOBE HOOPER

Die oer-road verbindt Thoret met beweging, vrijheid en ruimte. Met een romantisch idee en filmillusies. Zijn stelling is dat de jaren zestig en zeventig een bruikbaar verleden zijn omdat ze recepten leveren om de wereld te benaderen. Regisseurs die toen actief waren onderstrepen dat films de rusteloze tijdsgeest uitademden en zowel onvrede als een verborgen duisternis blootlegden. Paul Schrader doorprikt de mythe van de gouden tijd: “Films waren nièt beter maar mensen zochten in verwarrende tijden antwoorden in films. Nu heb je niet meer het gevoel dat het publiek ons bevraagt.” Dat heeft gevolgen. “De vrijheid en creativiteit van bij They All Laughed heb ik nooit meer gehad” zucht een vermoeide Paul Bogdanovich.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in De Filmkrant, september 2018)

We Blew It F, 2017 / REGIE JEAN-BAPTISTE THORET / 137 MINUTEN / MET PAUL SCHRADER, PETER BOGDANOVICH, RONEE BLACKLEY, MICHAEL MANN, TOBE HOOPER / BONUS: INTERVIEWS, COMMENTAAR, DOCUMENTAIRE, BOEKJE / DISTRIBUTIE: POTEMKINE.

WE BLEW IT

Leave a comment