Denis Villeneuve’s Blade Runner 2049: Een meester van het licht in een donkere wereld

mrt 6, 2018   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, dystopie, film, genre, regisseur, sciencefiction  //  No Comments

BLADE RUNNER 2049

Roger Deakins behoorde tot de kleine groep waarmee ik Blade Runner 2049 voorbereidde,” stelt regisseur Denis Villeneuve in een making of, “hij was vanaf het begin de vader van de filmtaal. Dus het is net zo goed zijn film als de mijne. Het behoort tot het beste wat hij gedaan heeft.” Dat vond de Academy ook zodat Deakins terecht met een Oscar aan de haal ging.

BLADE RUNNER 2049

Roger Deakins is een meesterverteller,” zegt Ryan Gosling, “je kunt z’n films zonder geluid bekijken. De beelden vertellen het verhaal.” Deakins zelf blijft bescheiden: “De film belichten zoals Jordan Cronenwerth dat in Blade Runner deed kon ik niet. Wanneer je dat beseft moet je het loslaten, ik ben nu eenmaal iemand anders.” Ondanks Villeneuve’s immense respect voor Ridley Scotts klassieker wou hij geen slaafse kopie maken maar de film samen met de dystopische realiteit verder laten evolueren: “Ik zei ‘Roger, ik laat je vrij; doe maar wat je wilt.’ Het was alsof je de beste chauffeur de beste auto geeft.” Maar niet de makkelijkste auto. “Ik heb nooit aan een film gewerkt met zo veel sets en zo veel complicaties,” aldus Deakins, “maar die heb ik zelf gecreëerd dus dat is mijn eigen schuld.” Resultaat was een film die volgens Villeneuve “kracht en inspiratie zocht bij Scott maar een eigen persoonlijkheid kreeg.”

Filmopnamen zijn niet altijd boeiend waardoor making of documentaires vaak behoorlijk vervelend zijn. Niet zo bij deze Blade Runner 2049. Zo doet Villeneuve een schijnbaar clichématige uitspraak: “Ik werk niet graag in een louter virtuele wereld. Ik wil tastbare dingen, fysieke objecten, echte rekwisieten. Echte omgevingen leveren immers originele ideeën en authentieke opnames op wat de personages, hun emoties en de film een zekere waarheid geven.”

BLADE RUNNER 2049

Beelden van de draaiperiode geven aan dat er inderdaad verrassend weinig met ‘green screen’ gewerkt werd en dat er behoorlijk wat mechanische, analoge objecten opduiken. Niet toevallig loopt het virtuele Elvis Presley optreden (de lichtshow werd nauwgezet gecomponeerd en uitgewerkt door Deakins) in de soep. Terwijl Villeneuve aangeeft dat bij de interactie tussen K en een gigantisch reclame hologram “we een brug bouwden op de set, regen en mist creëerden en de actrice projecteerden op een gigantisch scherm. Daardoor is de impact van het licht echt, het is niet iets gecreëerd door een computer.”

Actrice Sylvia Hoeks benadrukt dat Deakins “van licht een personage in de film maakt. Zo belichtte hij ons in bepaalde scènes van boven waardoor het licht onze gezichten onthulde. Het licht krijgt daardoor iets muzikaal en dan denk je, dan voel je, ‘dat is prachtig’. Beter wordt het niet voor acteurs.” Villeneuve benadrukt dat het kleur- en lichtpallet tussen beide films verschillend was: “Ridley Scott komt uit London, zijn film leek op een slechte regenachtige Britse dag, ik kom uit Canada waar het sneeuwt en kou is; dat zorgde voor een visueel verschil qua sfeer en kleuren.” Een ander element daarbij was dat de filmmakers wilden duidelijk maken dat ondertussen het klimaat fel verslechterd is. De stad oogt vervallen maar vooral in het platteland wordt duidelijk hoe vervuild lucht en grond zijn. Wat iedereen, mensen en replicants, in een overlevingsmodus dwingt.

BLADE RUNNER 2049

Ook boeiend aan deze Blu-ray zijn de drie kortfilms die de tijdslijn tussen de twee films wat toelichten. Vooral Shinichiro Watanabe’s ‘2022: Blackout’ is een anime pareltje over de anti-replicants hysterie en de rebellie van de replicants (“overleven is nog niet leven en daar vecht ik voor”) die uitmondt in verregaande vernietiging. Ridleys zoon Luke Scott serveert met live action ‘2035: Nexus Down’ en ‘2048: Nowhere to Run’ onheilspellende ‘slices of life’. Het is een wonder dat de mensheid nog bestaat. Villeneuve koestert “menselijkheid in een fantastische wereld. Film is poëzie en poëzie is vrij. Ik hoop enkel dat kijkers ontroerd raken door K’s reis.”

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 683, april 2018, pdf: Blade Runner 2048)

BLADE RUNNER 2049: DenisVilleneuve, USA 2017, 152′; met Ryan Gosling, Harrison Ford, Sylvia Hoeks, Ana de Armas, Robin Wright, Jared Leto, Hiam Abbass, Carla Juri; extra’s: documentaires, prologen ‘2022: Blackout’, ‘2035: Nexus Down’ & ‘2048: Nowhere to Run’; FILM: **** / EXTRA’S: ****; dis. Sony.

BLADE RUNNER 2049

Leave a comment