Dorothy Malone: ‘Blonde bombshell’ met ballen

feb 8, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, necrologie, nieuws, portret  //  No Comments

DOROTHY MALONE: WRITTEN ON THE WIND

“Ze is een eersteklas hoer,” zei Dorothy Malone (1924-2018) over haar personage in Douglas Sirks Written on the Wind (1956), “een wervelwind van een vrouw, Marylee is iemand over wie gesproken wordt en dat wil je als actrice.” De enkele dagen voor haar 94ste verjaardag gestorven iconische Amerikaanse actrice won een Oscar dankzij bad girl Marylee en doorstond enkele persoonlijke tornado’s. Twee zussen stierven jong, meerdere huwelijken liepen op de klippen, met Hollywood en de televisiewereld botste ze omwille van haar ‘moeilijk karakter’. Heel toepasselijk haalde Paul Verhoeven Malone uit de vergetelheid met de rol van de lesbische killer Hazel in Basic Instinct (1992). Opnieuw een ambigue, perverse bad girl en een perfect afscheid van de 7de kunst.

WRITTEN ON THE WIND

Het begon voor Malone allemaal zoals het naoorlogse Hollywood het graag zag voor zijn sterren: een talent scout ontdekte haar in schooltheater, na enkele figurantenrollen brak ze door met een bijrol in de Bogart-Bacall noir klassieker The Big Sleep (1946) om dan in de jaren vijftig een sekssymbool te worden. Met haar zwoele, fysieke uitstraling paste Malone perfect in het ‘blonde bombshell‘ plaatje maar het was de voor het nazi-regime uit Duitsland gevluchte Douglas Sirk (1997-1987) die zag dat ze meer in haar mars had. De meester van het melodrama was wat Martin Scorsese later een ‘smokkelaar’ zou noemen, een filmmaker die clandestiene sociaal-politieke boodschappen verborg onder een laag bijtende ironie en melancholische romantiek. Zo legde hij de vinger op de keerzijde van het economisch triomfalisme van de fifties met verhalen die draaien rond vervreemding, segregatie, uitbuiting, klassenstrijd en materialisme.

TARNISHED ANGELS

Sirk zag dat Dorothy Malone als geen ander kracht en aantrekkelijkheid kon koppelen aan donkere gevoelens, ambivalente verlangens, eenzaamheid en ontgoocheling. Ze schittert in rollen waar haar personage gedreven wordt door de hoop en illusie een ongelukkige situatie te kunnen ontvluchten. In Sirks petroleum tragedie Written on the Wind behoort Marylee tot een welgestelde familie en heeft ze alles (bezittingen, macht) behalve wat ze wil (liefde). Haar broer Kyle (Robert Stack), zijn vriend Mitch (Rock Hudson) en hun droommeisje Lucy (Lauren Bacall) zijn narcistische figuren die verwoest worden door te veel geld en te weinig empathie.

THE BIG SLEEP

“Deze voor een bepaald doel opgevoede mensen, met een hoofd vol gemanipuleerde dromen, zijn totaal verknipt,” stelde Sirk-fan Rainer Werner Fassbinder, “Malone is de enige die van juiste de man, Hudson, houdt en zich halsstarrig aan die liefde vastklampt. Ridicuul maar noodzakelijk omdat ze tussen al die mensen die compensatie gedrag verwarren met the real thing, doet wat ze doet omdat ze die real thing niet kan hebben.”

Dat levert onvergetelijke scènes op. Een autorit tussen de boortorens waar de wisselende emoties en vervreemding van Malone’s gezicht af te lezen zijn. Of wat Fassbinder “de dans van een dode vrouw” noemt, wanneer Sirk snijdt tussen Malone’s wilde dans in haar kamer en haar vader die daarbuiten van de trap valt en sterft. Een dans die oogt als een bezwering, een bevrijding.

WRITTEN ON THE WIND

Die zoektocht naar vrijheid en dromen zette Malone verder in Sirks The Tarnished Angels (1957) maar door de communistenjacht verdween daarna de kritische, subversieve onderstroom uit Amerikaanse films en meteen ook haar voedingsbodem. De door blacklisting slachtoffer Dalton Trumbo geschreven Robert Aldrich western The Last Sunset (1961) duwde Malone richting Hollywood exit en na een conflict met de producenten van soap opera Peyton Place werd ze een outcast. Als ‘vrouw met ballen’ had Dorothy Malone de tijdsgeest niet langer mee. Maar ze blijft in ons geheugen gegrift.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 683, maart 2018, pdf: Dorothy Malone)

WRITTEN ON THE WIND

Leave a comment