Steven Spielbergs The Post: De journalist als superheld

dec 21, 2017   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, regisseur, thriller  //  No Comments

THE POST

The Post is vintage Steven Spielberg: een lekker spannende krantenthriller die van persvrijheid voorpaginanieuws maakt en zowel Meryl Streep als Tom Hanks omtovert tot superhelden.

THE POST

Steven Spielberg zorgt ook in 2018 voor een eigen invulling van het ‘een voor het systeem, een voor onszelf’ principe van geëngageerde Amerikaanse regisseurs tijdens Hollywoods ‘Golden Age’. Als mercantiele ‘liberal‘ viseert hij afwisselend onze portefeuille en onze geest. Daar waar sciencefiction actiefilm Ready Player One een geheide hit wordt, primeren bij de historische thriller The Post het prestige (Oscarsucces en kritische waardering) en de boodschap (het belang van de strijd voor persvrijheid en tegen vrouwendiscriminatie).

Het door Tom Hanks en Meryl Streep met overtuiging gedragen waargebeurde verhaal van The Washington Post en The Pentagon Papers, de door analist Daniel Ellsberg in 1971 gelekte documenten die aangaven dat de Nixon-regering wist dat de Vietnamoorlog niet te winnen was en dat ze mensenlevens opofferde om gezichtsverlies te vermijden, is niet Spielbergs eerste poging om kauwgom voor de ogen op smaak te brengen met democratische waarden en historisch besef. Getuige Schindler’s List, Amistad, The Terminal, Lincoln en Bridge of Spies. Maar het presidentschap van Donald Trump zorgt voor een extra pigment, levert een gevoel van urgentie.

THE POST

Net zoals Spotlight is de All the President’s Men prequel The Post (eindigend met de inbraak in de kantoren van de Democratische Partij in het Watergate gebouw die door de onthullingen van Post-journalisten Carl Bernstein en Bob Woodward leidde tot de val van Nixon) een krantenfilm die heroïek verleent aan onderzoeksjournalistiek en het blootleggen van waarheid verbindt met spanning en gevaar. Wanneer Washington Post hoofdredacteur Ben Bradlee zich vastbijt in een voor de Nixon-regering explosief dossier moet uitgever Kay Graham beslissen over publicatie. Helemaal alleen in een mannenwereld en met risico’s voor zichzelf en voor wat tot aan de beursgang van lokale krant The Washington Post nog een familiebedrijf was.

Het is lovenswaardig dat Spielberg een meeslepende film maakt die niet enkel ergens over gaat maar ook ergens wil voor staan. Met name persvrijheid en gelijkheid van man en vrouw. Een statement in tijden waar media onderuit gehaald worden met zowel ‘fake news‘ als ‘chilling‘ (het juridisch uitroken van kritische journalisten) en #MeToo aangeeft hoe precair alles is. Maar Spielbergs nieuwsjagers hebben iets bovenmenselijk, ze zijn morele superhelden.

THE POST

Wat leidt tot karikaturen. Symbolisch is de scène waar het team in Bradlee’s tot redactielokaal omgetoverde living uit een chaotisch kluwen ongeordende papieren een verhaal brouwt (een voor gewone stervelingen onmogelijke opdracht) terwijl zijn dochter een financieel slaatje slaat uit de catering. Spielbergs superhelden maken van iedereen figuranten: vredesactivisten fungeren als decor en vrouwen staren bewonderend naar Graham. Ondanks de fetisjistische focus op objecten blijft ‘de krant’ een exotische achtergrond voor een met (erg seventies) zoom onderstreepte boodschap: “De pers is er om de geregeerde te dienen en niet de regeerders.” Hanks’ triomfantelijke blik zegt alles. Heerlijk, heldendom.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in DE FILMKRANT, februari 2018)

The Post *** USA, 2017 / REGIE STEVEN SPIELBERG /116 MINUTEN / MET MERYL STREEP, TOM HANKS, SARAH PAULSON, BRUCE GREENWOOD, BOB ODENKIRK, TRACY LETTS / DISTRIBUTIE EONE / TE ZIEN VANAF 1 FEBRUARI

THE POST

Leave a comment