Lee Daniels The Paperboy: Van misleiding tot misbruik

nov 18, 2017   //   by Ivo De Kock   //   film, genre, thriller  //  No Comments

THE PAPERBOY

“Succes kan gezonde creativiteit schaden”. Deze waarschuwing hoort eigenlijk standaard te staan op de beeldjes die verbonden zijn met filmprijzen. Want niet zelden verliezen winnaars de pedalen. Zo ook Lee Daniels, die de na Precious hooggespannen verwachtingen niet inlost met The Paperboy.

THE PAPERBOY

Ietwat onverwacht want het boek van Pete Dexter waarop de thriller gebaseerd is was ooit voorbestemd om de opvolger voor zijn regiedebuut Shadowboxer te worden (pas in extremis werd het Precious). “Doordat veel producenten me het hof maakten na de Precious-hype verloor ik mijn focus,” bekent Daniels, “maar toen het stof ging liggen was ik gewoon een werkloos regisseur”. Een aantal projecten (Selma, Nights of Cabiria, Miss Saigon) mislukten en Daniels “keerde terug naar wat ik kende, mijn passie voor The Paperboy”.

Helaas is van die passie niets te merken op het scherm. Erger nog, soms lijkt het alsof de regisseur en zijn acteurs niet geloven in het project en zich trachten te redden via een parodie. Deze romanverfilming vertelt nochtans het bloedernstige verhaal van een blanke journalist die terugkeert naar zijn thuisstad in Florida (samen met zijn zwarte assistent) om de waarheid te onthullen i.v.m. een ten onrechte ter dood veroordeelde man. Wards jongere broer Jack wil hem daarbij graag helpen. Charlotte, een vrouw die twijfelt tussen de rol van femme fatale of slachtoffer, brengt echter iedereen in gevaar. Terwijl warrige statements zoals “mensen die verliefd worden buiten een normale relatie hebben telepathische krachten” haar op de grens van waanzin en paranoia doen balanceren.

THE PAPERBOY

The Paperboy houdt het midden tussen een coming of age-verhaal (de jongere broer leert iets over verantwoordelijkheid) en een thriller; snijdt thema’s zoals mishandeling, seks en racisme aan en doet dit op een onderhoudende manier. Maar helaas slaagt Daniels er op geen enkel moment in om spanning en diepgang te creëren. Laat staan de noodzakelijke broeierige sfeer tot leven te wekken. Nicole Kidman is wèl uitstekend als naïeve, sensuele en enigmatische groupie terwijl John Cusack de terdoodveroordeelde even dreigend als mysterieus maakt. Hopelijk herpakt Lee Daniels zich met The Butler, het levensverhaal van een man die butler werd in het Witte Huis voor 8 presidenten in 30 jaar.

IVO DE KOCK

GENRE thriller

REGIE Lee Daniels

SCENARIO Lee Daniels & Peter Dexter naar de roman van Dexter

FOTOGRAFIE Roberto Schaefer

MUZIEK Mario Grigorov

CAST Zac Efron (Jack Jansen), Matthew McConaughey (Ward Jansen), David Oyelowo (Yardley Acheman), Macy Gray (Anita), John Cusak (Hilary Van Wetter), Nicole Kidman (Charlotte Bless)

PRODUCTIE USA – 2012 – 107’

THE PAPERBOY

Leave a comment