Kathryn Bigelows The Weight of Water: Gelaagde en persoonlijke psychologische thriller
Dat Point Break, Strange Days en K-19 cineaste Kathryn Bigelow Noorse roots heeft (via haar moeder) merk je in de psychologische thriller The Weight of Water, een ambitieuze film over de seksueel geladen identiteitscrisis van vijf vrouwen in twee parallelle verhalen.
Kathryn Bigelow vermengt de tragische moord op twee Noorse vrouwelijke migranten in 1873 met het onderzoek van een fotografe in het heden. Daarbij doorbreken niet-lineair chronologie, tijdsprongen en wijzigende perspectieven de grenzen van de narratieve cinema. Gedurfde camerastandpunten, overgangen van kleur naar zwart-wit en flashbacks in flashbacks maken deze verfilming van Anita Shreve’s roman tot een gestileerde en cerebrale studie van passie, pijn, jaloezie, seksualiteit en moord.
De dramatische parallellen zijn erg nadrukkelijk maar doen wel emoties ontstaan. Eenzaamheid, schuld, melancholie, onmacht en depressie worden verbonden met een streven naar een nieuwe realiteit. Hoop en de relaties van alle vrouwen in beide tijdzones blijken gebouwd op drijfzand, waardoor dramatische crisissen onvermijdelijk worden.
Sean Penn is schitterend in een mysterieuze rol, maar The Weight of Water wordt gedragen door Sarah Polley, Catherine McCormack en Elizabeth Hurley.
IVO DE KOCK
THE WEIGHT OF WATER: Kathryn Bigelow, USA 2000, 117′; met Sean Penn, Sarah Polley, Catherine McCormack, Elizabeth Hurley; FILM: *** / EXTRA”S: 0; dis. A-Film.