Renny Harlins Exorcist: The Beginning: Alsof de duivel ermee gemoeid is

aug 24, 2017   //   by Ivo De Kock   //   film, genre, horror  //  No Comments

EXCORCIST: THE BEGINNING

William Friedkin haakte af tijdens de pre-productie van de prequel op zijn horrorklassieker Die Exorcist, John Frankenheimer stierf net voor de opnames begonnen, Paul Schrader zag zijn afgewerkte film afgekeurd door producent James G. Robinson, Renny Harlin herbegon van nul maar zijn eindproduct werd onder kritiek bedolven. De infernale productiegeschiedenis van Exorcist: The Beginning biedt voldoende stof voor een verduiveld boeiende film over de beproevingen en kwellingen van Hollywoodregisseurs.

EXCORCIST: THE BEGINNING

De film zelf begint verrassend sterk met een sfeervolle visuele proloog waarin een eenzame priester opgaat in een diabolisch landschap. Terwijl de Merrin met wie we kennismaken in Cairo anno 1949 door Stellan Skarsgard meteen overtuigend wordt neergezet als een getormenteerde (ex-)priester die door contact met de nazigruwel aan zijn geloof is gaan twijfelen.

EXCORCIST: THE BEGINNING

De archeologische zoektocht naar verklaringen voor de aanwezigheid van een bedolven byzantijns-christelijke kerk in Kenia levert aanvankelijk een beklemmend sfeertje op waarin de aard van ‘het kwaad’ en de rol van religie in vraag worden gesteld. Wanneer de strijd losbarst verliest regisseur Renny Harlin, gedreven door het besef dat Schraders versie als te weinig angstaanjagend gold, de pedalen in een poging de kijker aan het schrikken te brengen. Met een karrevracht trucs en effecten ontbindt hij zijn duivels in de hoop via snelheid en oogverblinding te verleiden.

EXCORCIST: THE BEGINNING

Resultaat is een chaotische opeenstapeling van clichés, karikaturale personages, onlogische verhaallijnen, te luide muziek en ondramatische slachtpartijen. Wanneer Merrin zich opnieuw als ‘Father’ laat aanspreken is de obligate finale duiveluitdrijving («the power of Christ compels you») lachwekkend. De manier waarop Exorcist: The Beginning in 114 minuten evolueert van veelbelovend tot mislukking maakt ons nieuwsgierig naar Paul Schraders helletocht. Weldra op dvd?

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Film en Televisie, n° 549, februari 2005)

 

EXORCIST: THE BEGINNING: reg. Renny Harlin / sce. Alexi Hawley / fot. Vittorio Storaro / mon. Mark Goldblaü / muz. Trevor Rabin / act. Stellan Skarsgard (Merrin), James D’Arcy (Father Francis), Izabella Scorupco (Dr. Sarah Novack), Remy Sweeney (Joseph), Andrew French (Chuma) / pro. James G. Robinson voor Morgan Creek / USA /2004 /114’/dis. Elysee Films

EXCORCIST: THE BEGINNING

Leave a comment