Steven Soderberghs Behind the Candelabra: Tussen glamour en tragiek

jul 1, 2016   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, regisseur  //  No Comments
Behind the Candelabra trailer - video

BEHIND THE CANDELABRA

Een oscar zal Steven Soderberghs biografische televisiefilm over kitschpianist Wladziu Valentino Liberace (Lee voor de vrienden) en diens ruggengraatloze vriendje Scott Thorson niet winnen aangezien Behind the Candelabra zijn Amerikaanse première beleefde op tv-zender HBO. Maar daar maalt Soderbergh niet om.

“Ik ben blij met hoe alles gelopen is,” zegt Soderbergh, “we hadden 11 miljoen kijkers op HBO en 15 Emmy-nomitaties. Daar ben ik heel trots op gezien het hoge creatieve niveau van het hedendaagse televisiewerk. Bovendien heeft de film het in Australië en de UK al uitstekend gedaan in de zalen, dus ik heb geen klachten”. En zoals hoofdacteur Michael Douglas aanvult: “Cannes maakte een stevig statement door de film toch te selecteren. Hopelijk leert de industrie van het zomer-debacle door the talent terug creatieve vrijheid te geven, zoals nu gebeurt bij televisie”.

Het Liberace-project heeft een lange ontstaansgeschiedenis. “Ik worstelde al met de manier om Liberace’s verhaal te vertellen voor ik van het bestaan van het boek afwist,” zegt Soderbergh, “Michael Douglas en ik spraken er al over toen we Traffic maakten. Pas in 2006 ontdekte ik Scott Thorsons boek. Daarvoor had ik al zes jaar research gedaan zonder goed te weten hoe ik de film zou maken.

Met Richard LaGravanese knutselden we daarna nog langer dan verwacht aan het script”. De slotscène bleek cruciaal: “Toen ik het boek las was de laatste ontmoeting tussen Scott en Liberace zo emotioneel dat ze me overtuigde dat de film kon werken. Ik wou de wens van Liberace respecteren – het laatste beeld van hem mocht niet dat van een zieke man zijn – en positief afsluiten. Richard bedacht de scène waarin Scott zich tijdens de begrafenis verbeeldt dat hij Liberace een laatste keer ziet optreden; een originele en mooie manier om af te sluiten”.

Het verhaal begint ook met een Liberace-show in Las Vegas. De zeventienjarige Scott Thorson kijkt met grote ogen naar het spektakel en de joie-de-vivre van de entertainer. Naar zijn veren en glitterpak. Maar ook naar de andere toeristen in de zaal die zich laten meeslepen. Zonder te beseffen dat Liberace homoseksueel is. “Er is veel gesproken over zijn flamboyante persoonlijkheid en hoe vreemd het was dat veel vrouwelijke toeschouwers niet doorhadden dat hij homo was,” zegt Douglas, “het drong gewoon niet tot hen door omdat ze zo in de ban waren van het plezier dat hij uitstraalde”.

Wat klopt, maar er is meer aan de hand. Mede dankzij een ijzersterke Matt Damon geeft Soderbergh aan dat zowel de fans als de lovers van Liberace verleid worden door de belofte rich and famous te worden door zich te identificeren met ‘hun’ celebrity. De cocktail plezier, sensatie, geld en roem werkt verslavend én verblindend. Waardoor niemand merkt hoe leeg het allemaal is.

Liberace biedt niets, zelfs geen performance want alles draait om de performer. De vereenvoudigde piano-muziek is geen glijmiddel voor kunst maar voor de droom die de beroemdheid oproept. “We zijn hier niet om te wereld te veranderen,” stelt Liberace, “maar om de wereld te vermaken en om souvenirs te verkopen”.

De kracht van Soderbergh is dat hij zijn hoofdpersonage wel respecteert maar genadeloze kritiek levert op entertainment en beroemdheidscultuur. Scott merkt dat Liberace geen artistieke muze voor hem is en dat hij enkel beroemd kan worden als ‘vriend van’. Hij ontdekt ook de tragiek achter de glamour. Liberace wil zijn geliefde via plastische chirurgie boetseren naar zijn beeld en Scott stemt toe omdat hij familie wil worden.

In een kunstmatige wereld zorgen artificiële ingrepen echter enkel voor pijn, verdriet en frustratie. Idool én fan raken vergiftigd door glamour en dromen; waanbeelden die leiden tot fysieke aftakeling. Scott geraakt verslaafd aan pillen, Liberace wordt ziek. Hoe futiel alles echter ook blijkt, het verlangen larger than life te zijn blijft.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, N° 638, oktober 2013)

CITATEN PERSCONFERENTIE FESTIVAL DE DEAUVILLE 31 AUGUSTUS 2013


GENRE Biopic

REGIE Steven Soderbergh

SCENARIO Richard LaGravanese naar Scott Thorson

FOTOGRAFIE Steven Soderbergh

MUZIEK Marvin Hamlisch

CAST Matt Damon (Scott Thorson), Michael Douglas (Liberace), Scott Bakula (Bob Black), Eric Zuckerman (Lou)

PRODUCTIE USA – 2013 –118’

Leave a comment