Thomas Bidegains Les Cowboys: Terug naar de vallei
Met scenario’s voor Joachim Lafosse (À perdre la raison), Bertrand Bonello (Saint-Laurent) en Jacques Audiards drie laatste films (waaronder Dheepan) is Thomas Bidegain niet bepaald onervaren. Dat merk je aan zijn netjes gepolijst en in vier hoofdstukken opgedeelde regiedebuut Les Cowboys.
“He had to find her, he had to find her”, de obsessieve slogan van John Fords western The Searchers is ook het leidmotief van Les Cowboys. Eerst een vader en later zijn zoon speuren naar hun spoorloos verdwenen dochter/zus. Even hardnekkig en lang ook even blind als John Wayne’s cowboy en burgeroorlogsveteraan Ethan Edwards. Alleen werd Monument Valley ingeruild voor de Rhône vallei en start het verhaal in de jaren negentig. Thomas Bidegain dompelt ons in haast dialoogloze openingsscènes onder in de gesloten gemeenschap van Franse Country & Western fanaten.
De vrolijke, harmonieuze sfeer valt in duigen wanneer Alains zestienjarige dochter Kelly verdwijnt uit de vallei. Ontvoerd, is al wat cowboy Alain kan bedenken. Met Kelly’s moslimvriendje heeft hij meteen zijn ‘duivelse’ indianen gevonden. Alleen blijkt zijn talent als spoorzoeker beperkt en is hij buiten zijn vertrouwde rurale omgeving niet in zijn element (Bidegain knipoogt naar de helse stedelijke speurtocht van een puriteinse vader in Paul Schraders Hardcore). Met zijn obsessieve queeste richt de cowboy zichzelf en zijn gezin ten gronde.
Les Cowboys gaat mee in de tunnelvisie van zijn protagonist en dat resulteert in een subjectief verteld verhaal vol narratieve ellipsen. De odyssee van Alain is die van een naïeve vader voor wie de wereld buiten zijn gesloten gemeenschap chaotisch en niet te begrijpen is. Vandaar dat zijn solitair onderzoek in een eerste fase tot mislukken gedoemd is.
In een tweede hoofdstuk vergezelt Kid zijn langzaam waanzinniger wordende vader tijdens diens zwerftochten door Noord-Europa. De zoon rebelleert eerst tegen zijn vader om in een derde deel van de film bij een eigen versie van de obsessieve zoektocht naar zuslief in Pakistan te belanden. Voor Kid blijken in het slotdeel een terugkeer naar huis én het ontdekken van liefde wel mogelijk.
Thomas Bidegain behoort tot de Jean Renoir-school van filmmaken en houdt dus van al zijn personages met hun diverse beweegredenen. In het eerste deel van Les Cowboys kijkt hij via de ogen van zijn reactionaire protagonist. Maar Bidegain weet hoezeer dit Ford werd aangerekend (“ik maakte met Dheepan al mijn eigen – pro-indianenfilm – Cheyenne Autumn”) en laat Kid evolueren tot een cowboy die open staat voor de wereld en de liefde. Een zwerver die terugkeert naar de vallei.
IVO DE KOCK
(Artikel verschenen in DE FILMKRANT, december 2015:Les Cowboys )
Les Cowboys **** FRANKRIJK, 2015 / REGIE: THOMAS BIDEGAIN / MET ANTONIA CAMPBELL-HUGHES, FRANÇOIS DAMIENS, FINNEGAN OLDFIELD, JOHN C. REILLY / 114 MINUTEN / DISTRIBUTIE LUMIÈRE