Son of Saul van László Nemes: Moreel overleven in een barbaarse wereld

feb 11, 2016   //   by Ivo De Kock   //   drama, film, genre  //  2 Comments
Son of Saul

SON OF SAUL: Holocaust drama

Zeventig jaar na de bevrijding van de nazi-uitroeiingskampen tracht de 38-jarige Hongaarse cineast László Nemes met zijn debuut Son of Saul een fictiefilm over Auschwitz te maken “voor mijn generatie. Dit is ook een verhaal over nu want de trauma’s over de Holocaust zijn niet verdwenen”. Een gevoelig onderwerp maar via een even gedurfde als originele vormgeving slaagt Nemes er toch in het onverfilmbare in beelden en geluiden te vertalen. De Grand Prix-winnaar van Cannes is een uitzonderlijke en indrukwekkende film.

Son of Saul zorgde al van bij zijn eerste vertoning tijdens het filmfestival van Cannes voor opschudding. Met een fictiefilm over de absurditeit en gruwelijkheid van de uitroeiingskampen van de nazi’s zette de Hongaarse debutant László Nemes een frontale aanval in op een oud moreel debat: mag je het verhaal van de Holocaust vertellen en hoe laat je de horror zien?

Het debat liep tot nog toe via de lijnen ‘de realiteit van de kampen is onverfilmbaar’ versus ‘men kan alles filmen’. Claude Lanzmann (Shoah) versus Steven Spielberg (Schindler’s List). De eerste zet vol in op getuigenissen en een bezoek aan de plaatsen waar de gruwel zich afspeelde, de tweede gebruikt een uitzonderlijke gebeurtenis (de duizenden Joden die gered werd van de gaskamers) om het grote verhaal (de miljoenen die het niet haalden) te suggereren.

Son of Saul 2

SON OF SAUL

Genocide in beeld

Nemes is absoluut niet te vinden voor de melodramatische aanpak van Hollywood. Spielbergs discutabel ‘happy end’ is moeilijk te verteren voor iemand die een deel van zijn familie verloor in de kampen. “Dat verlies is me altijd blijven achtervolgen,” zei Nemes in Cannes, “ik moest me meester maken van dit onderwerp”.

Omdat er nog weinig overlevenden kunnen getuigen besloot Nemes een film te maken voor een nieuwe generatie “zonder de sentimentaliteit van andere films over de kampen of de abstracties van intellectuele analyses. Ik wou het fysiek maken”. Een aanpak die ook verschilt van die van Lanzmann en Alain Resnais (Nuit et brouillard).

Het debat rond de weergave van genocides in (film)beelden wordt daarmee niet definitief gesloten – Nemes heeft niet de enig mogelijke benadering gevonden – maar de fysieke, intense filmwijze benadrukt een urgentie. Met name de nood van generaties die weldra geen direct contact meer zullen hebben met getuigen om hun eigen herinnering aan deze misdaad te ontwikkelen. Het geheugen dient gevoed te blijven.

In de geest van een getuige

Son of Saul brengt de nachtmerrie tot leven door in de geest te duiken van Saul Ausländer (met onderkoelde intensiteit vertolkt door Géza Röhrig), een Hongaarse Jood die in de herfst van 1944 deel uitmaakt van het door de SS aangestuurde Sonderkommando van het Poolse uitroeiingskamp Auschwitz.

Son of Saul 3

SON OF SAUL

Samen met andere gedeporteerden leidt Saul joodse gevangenen – die per trein arriveren van getto’s of andere kampen – naar de vestiaire van de gaskamers om hen daar uit te kleden en met smoesjes (“de soep volgt”) in de ‘douches’ te leiden. Achteraf moeten ze kledij verzamelen, waardevolle objecten verwijderen, de gaskamer oppoetsen, lijken afvoeren naar het crematorium en de as verstrooien in de rivier.

Wanneer een groep gedeporteerden van een onbekende bestemming de dood is ingejaagd ontdekt het Sonderkommando een levend jongetje tussen de dode lichamen. Een Duitse dokter/officier wurgt het kind maar dit wonder brengt iets teweeg in de geest van getuige Saul.

De man met het merkteken op de rug denkt zijn zoon te herkennen in de dode jongen (of het kind doet hem aan zijn zoon denken) en besluit het lichaam te verbergen om het voor verbranding te behoeden. Meer nog, hij gaat op zoek naar een rabbi die voor een waardige begrafenis (met voorlezing uit de Kaddisj) kan zorgen.

Een in de context van de op volle toeren draaiende vernietigingsmachine absurd plan dat Saul met grote verbetenheid uitvoert. Parallel bereiden de andere leden van het Sonderkommando een opstand voor om hun eigen dreigende dood af te wenden. Want het besef groeit dat de nazi’s de uitvoerders van het vuile werk maar vier maanden langer in leven houden dan de andere gedeporteerden. Getuigen kunnen immers best gemist worden.

Chaos en verwarring

De opstand van het Sonderkommando is een historische gebeurtenis die plaats vond op 7 oktober 1944 toen de leden hun einde zagen naderen en door te vechten trachtten te overleven. De protagonist van Son of Saul is niet bezig met fysiek te overleven.

Nemes focust op “een man die bezig is met moreel te overleven”. Daarom kleeft zijn jachtige, handgehouden camera op de huid van Saul en beleven we alles vanuit diens subjectiviteit. Het consequent aangehouden point of view camerawerk en het bijna vierkante 4/3 beeldformaat sluiten ons op in de beleving van Saul.

We volgen van achter Sauls rug en kijken quasi door zijn ogen. Bij deze subjectieve, close-up blik op de werkelijkheid blijft er veel uit beeld of onscherp. We krijgen glimpen van lichamen, de achtergrond blijft wazig en geluid (lawaai, slagen, kreten, tierende nazi’s) suggereert wat zich buiten beeld afspeelt.

Chaos en verwarring heersen maar de intensiteit en barbaarsheid van deze hel is overduidelijk. Zeker in Nemes favoriete 35mm kopie fungeert de achtergrond als een gelaagd, korrelig en duister kader. Jammer dat er in België amper nog bioscopen overblijven waar 35mm vertoond kan worden zodat we het met de veel vlakkere en reliëfarme DCP kopieën moeten stellen.

Son of Saul 4

SON OF SAUL

Een subjectieve helletocht

Via zijn claustrofobe, subjectieve visuele stijl dwingt Nemes de kijker in de geest en het standpunt van zijn gedoemde protagonist. Saul blijft in beweging en zijn absurde actie (“je houdt je bezig met de doden i.p.v. bezig te zijn met de levenden” is het verwijt van een rabbi) legt de waanzin bloot.

Tegelijk bezoeken we met hem ook verschillende plaatsen van het kamp, ontmoeten we vooral ook de andere kapos van het kommando en ontdekken we hoe deze vernietigingsfabriek werkt maar ook dreigt te ontsporen door het helse ritme en de onmenselijke arbeidslogica van deze industrieel georganiseerde genocide.

Het bizarre aan Son of Saul is dat Nemes door, via zijn subjectieve aanpak, de geschiedenis te verwijzen naar het achterplan van de fictie er zowel in slaagt de waanzin van de kampen reëel te maken als de rationaliteit te doorprikken die de nazi’s gebruiken om de slachting verhullen.

De tocht van Saul is een reis door de hel en de cineast dompelt ons onder in zijn onzekerheid en vertwijfeling door het tonen van een gefragmenteerde beleving en een beperkte ruimte. We zijn Sauls reisgenoot en belanden midden in een onzekere, brutale wereld. Waar hij als lid van het (gedwongen te liegen) Sonderkommando door de nazi’s ook nog van zijn onschuld wordt beroofd.

De horror tastbaar gemaakt

Nemes laat veel over aan onze verbeelding en versterkt daardoor de verschrikkingen. Hij verplicht de kijker ook na te denken over het gebeuren en over de eigen voorstelling. “Je kan de werkelijkheid nu eenmaal niet laten zien,” stelt Nemes, “zo’n beeld heeft bovendien minder kracht, minder gewicht”.

Omdat hij net zoals Lanzmann weet dat de realiteit van de kampen niet in beeld te brengen is – hij ensceneert wel de (zeldzame maar authentieke) opname van een door een gevangene genomen foto van de gruwelijkheden – creëert Nemes via de blik van Saul een audiovisuele impressie die onze fantasie prikkelt. Zonder intellectuele afstand. De horror, de gruwel, wordt tastbaar.

We beleven de vernederingen en verschrikkingen. Klampen ons vast aan Sauls poging om moreel te overleven. Maar we blijven ontredderd achter wanneer de fataliteit onafwendbaar blijkt en een ander jongetje wegrent om te verdwijnen in de natuur. Na, op aangeven van de Duitse soldaten, de mond en ogen gesloten te hebben. Hoe blind zijn we geweest en kunnen we blijven voor het kwaad? Met die vraag slaat Son of Saul een brug tussen verleden en heden.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen op DeWereldMorgen.be, 27 oktober 2015; link: Son of Saul)

Son of Saul 5

SON OF SAUL

2 Comments

  • I wanted to post you that tiny remark to say thanks a lot over again just for the nice secrets you have featured in this case. It was really seriously open-handed with you to grant publicly just what many individuals might have offered for an ebook to generate some dough for themselves, mostly now that you might have tried it in case you desired. These secrets as well served to be a good way to fully grasp that other people online have the identical fervor much like my personal own to know the truth many more regarding this matter. I am sure there are numerous more pleasant periods in the future for many who looked over your site.

  • Thanks for your whole work on this website. My niece takes pleasure in working on research and it is simple to grasp why. We all notice all relating to the powerful ways you render very useful tips and tricks via your website and therefore welcome response from website visitors on this theme while our own simple princess is without a doubt understanding so much. Take pleasure in the rest of the year. Your performing a very good job.

Leave a comment