Robin Pronts D’Ardennen: Tussen liefde en haat

jan 20, 2016   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Belgische cinema, film, genre, misdaad  //  No Comments
Robin Pronts misdaadfilm D'Ardennen opent Film Fest Gent

D’ARDENNEN: Modderige Vlaamse noir

Er wordt in Vlaanderen opvallend veel gekeken én gelonkt naar Hollywood door aanstormend jong filmtalent. Na Welp (Jonas Govaerts) en Black (Adil El Arbi en Bilall Fallah) lijkt ook de romantische modderthriller D’Ardennen een spontane sollicitatie voor een plek in de droomfabriek. Maar Robin Pront wil er films met een ziel maken, auteurcinema met schwung.

Net zoals zijn voorbeeld Werner Herzog houdt gewezen kortfilmer Robin Pront (Plan B, Injury Time) van personages met een hoek af, instinctief levende dromers die volgens de regisseur “komen aanzetten met oplossingen die groter zijn dan het probleem”. Zijn debuutfilm D’Ardennen is een sociaal-realistische thriller vol donkere humor die rustig maar onafwendbaar afstevent op een stormachtig slot.

Met dank aan in de marge levende personages die geboren lijken om er een knoeiboel van te maken. De ongewilde antagonisten zijn twee met criminaliteit flirtende broers: Kenneth (Kevin Janssens met litteken en fout kapsel) en Dave (scenarist Jeroen Perceval). De eerste keert na een gevangenisstraf terug naar zijn Antwerpse achterbuurt waar de tweede zijn meisje Sylvie (Veerle Baetens) gekaapt heeft.

Dit geheim, en het feit dat Kenneth alleen opdraaide voor een samen met zijn broer opgezette mislukte carjacking, weegt op de relaties van het drietal. Wanneer moeder Mariette niet langer kan sussen en het gezelschap in het hart van de demonische Ardennen stuit op enkele onprettig gestoorde figuren lopen de spanningen onhoudbaar hoog op. Een bloederige explosie kan niet uitblijven.

Voor die gewelddadige derde act geeft Pront ons ruim de kans om kennis te maken met de personages en het spanningsveld waarin ze zich en elkaar gewrongen hebben. Daardoor gaan we meeleven met deze beschadigde zielen. Pront laat hen evolueren in een troosteloos universum en verbindt de sombere sociale situatie met hun buitensporig gedrag.

De antihelden hunkeren naar een normaal leven (“Ik wil gewoon saai zijn” verzucht Sylvie) maar worstelen met innerlijke wonden die hen anders naar de wereld doen kijken. Waardoor ze domme dingen doen. Wanneer liefde en loyaliteit op de proef gesteld worden, blijken door haat gedreven waanzinnige daden niet langer ondenkbaar.

Die ontsporing vertaalt Pront in een stijlbreuk waarbij de finale een andere toon aanslaat en de brutale misdaadfilm omslaat in gruwelijk, tragisch liefdesverhaal. Een twist die kunstmatig kan lijken maar eigenlijk perfect verankerd zit in de verknipte persoonlijkheid van de personages. D’Ardennen is geen zielloze genreoefening maar stijlvolle, urgente Vlaamse noir. Pront serveert ons een gedurfde mix van humor, dreiging en geweld met een krachtige emotionele fond.

IVO DE KOCK

(artikel verschenen in DE FILMKRANT, februari 2016,

online :D’Ardennen)

D’Ardennen **** BELGIË, 2015 / REGIE: ROBIN PRONT / MET KEVIN JANSSENS, JEROEN PERCEVAL, VEERLE BAETENS, VIVIANE DE MUYNCK / 93 MINUTEN

Leave a comment