Joel Schumachers Phone Booth: Uitgepuurde, experimentele thriller

jun 23, 2020   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, dvd, film, genre, regisseur, thriller  //  No Comments
Phone Booth

Wanneer bij het voorstellen van en film vooral wordt gepraat over de 14-jarige cineast, de 1-jarige scenariste of de 10 opnamedagen kan een filmliefhebber alvast van één ding zeker zijn: de marketingverantwoordelijken waren wéér briljant. Of de film zelf goed is, valt af te wachten. In het geval van Joel Schumachers Phone Booth zijn de meningen verdeeld.

Phone Booth

De uitgepuurde thriller met hoog ‘reality TV’ gehalte is visueel uitstekend maar dramatisch bij momenten ongeloofwaardig en dubbelzinnig. Toch is het in ‘real time’ vertellen van het verhaal (een praatjesmaker wordt in een telefooncel gegijzeld en moreel gekraakt) én het opnemen van een film in 10 filmdagen een interessant experiment.

Daarom zijn zowel de ‘making of’ die de opnamen op de voet volgt als de commentaar van Joel Schumacher boeiend. De regisseur begint met enkele bekentenissen. Eigenlijk waren er 12 draaidagen. En van locatieopnames in New York is er amper sprake (in de documentaire vertelt men hoe New Yorks licht in L.A. werd nagebootst). Bovendien vond Schumacher het hele project eigenlijk gekkenwerk: “Wanneer je een potentieel filmmaker bent, ik raad het je niet aan! Dit is het waanzinnigste dat ik ooit gedaan heb, op een naald in mijn arm steken tijdens de sixties na;3

Phone Booth

Dat de filmindustrie het experiment geboeid volgde, merkt Schumacher aan het alsmaar groeiend aantal bezoekers op de set. Voor de figuranten (hij noemt ze ‘backgroundperformers’) waren de opnamen volgens de regisseur ook een spektakel. Zij volgden de belevenissen van Colin Farrell als “afleveringen van een dagelijkse soap.” De cineast somt enkele redenen op waarom het filmavontuur uiteindelijk goed afliep; er gingen 2 weken repetities aan vooraf, het schrappen van lunchpauzes bespaarde tijd, werken in ‘real time’ hielp de acteurs bij de opbouw van hun personages en de beperkingen stimuleerden de creativiteit.

Schumacher looft ook zijn hoofdacteur die de cruciale biecht in één take afhaspelde, wat in de documentaire uitgebreid in beeld wordt gebracht. De audiocommentaar werd opgenomen voor de filmrelease en Schumacher anticipeert al op mogelijke kritiek dat hij de sluipschutter laat ontkomen. Wie omstreden films zoals 8MM en Falling Down heeft gemaakt, is niet bang voor controversen.” Meer nog, “al die verdomde moraalridders hebben een gebrek aan humor.”

IVO DE KOCK

Joel Schumacher

Leave a comment