Diao Yinans The Wild Goose Lake: Paraplu’s en dubbele bodems

dec 3, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actie, Algemeen, film, genre, misdaad, regisseur  //  No Comments
The Wild Goose Lake

Prettig gestoorde neo-noir is de specialiteit van stilist-met-theaterroots Diao Yinan, de meest Amerikaanse jonge Chinese filmmaker. Donkere moord- en misdaadverhalen tjokvol gewelddadige agenten en misdadigers met vreemde wapens: schaatsen in Black Coal, Thin Ice (2014), een paraplu in The Wild Goose Lake (2019). Op smaak gebracht met zwarte humor, absurde scènes, magische momenten, gechoreografeerde gevechten, gestileerde bromfiets achtervolgingen (een ballet van koplampen en onzichtbare draden), dramatische close-ups, geaccentueerde silhouetten en een contrastrijk licht- en donkerspel.

The Wild Goose Lake

Ondanks luchtige accenten blijft de toon melancholiek en fatalistisch. Alleen ruilt The Wild Goose Lake het contemplatieve ritme in voor een hels actietempo dat het complexe gebeuren laat voorbij denderen. Dat levert adembenemend spektakel op, met de Olympische Diefstalspelen als ultieme actiescènes, zonder dat de personages in verdrukking geraken of de context vergeten wordt. Ook al vergroten flashbacks niet enkel het gevoel van noodlottigheid maar ook de verwarring.

De regen valt met bakken in de openingsscène van The Wild Goose Lake en die zondvloed geeft de locatie – een neonverlicht verlaten treinstation anno 2012 (voor het huidige Chinese regime aan de macht kwam) in de buitenwijken van Wuhan – iets onheilspellend en apocalyptisch. De personages, een gangster met een litteken en een prostituee (‘bathing beauty‘) met een geheim die “heb je vuur?” prevelt, ogen gedoemd en lijken op elkaar aangewezen.

The Wild Goose Lake

“Ik ben alleen, ik wachtte op jou” zegt de rood geklede Liu. “Zou ik je kunnen vertrouwen?” vraagt de in grijs-blauw gehulde Zou. Die onzekerheid blijft wanneer flashbacks duidelijk maken dat hij een politieman doodde en dat zij als lokaas werd ingehuurd. De spanning ook want bendeleden en agenten lopen elkaar voor de voeten in hun zoektocht naar de ordeverstoorder met een premie op zijn hoofd. Het is echter de magie tussen beide zielsverwanten die ons mee zuigt in hun vlucht voorwaarts. Tot de showdown in een duister, labyrintisch gebouw.

De verwijzingen naar The Third Man en film noir liggen voor het oprapen net als de knipogen naar Wong Kar-wai en Tsai Ming-liang. Maar het is de combinatie van lyriek en urgentie, van schoonheid en rauwheid, van ernst en gekte die van The Wild Goose Lake zo’n energiek en ambivalent modern sprookje maakt. Een verrukkelijk oogsnoepje dat ook op te vatten is als een commentaar op het leven in China.

The Wild Goose Lake

Net als zijn collega’s van China’s zesde generatie filmmakers maakte Diao Yinan dankzij internet kennis met het internationale film canon. Hij ontdekte ook de taboedoorbrekende en subversieve functie van genrefilms die via dubbele bodems en connotaties kritiek smokkelden in schijnbaar banale (misdaad)verhalen. Op soortgelijke wijze gebruikt hij hier kinetische actie, visuele stilering en een archetypisch verhaal met mysterieuze personages en uitvergroot geweld als een rookscherm waarachter socio-politieke kritiek schuilgaat.

De jacht op een vluchtende misdadiger legt een onderwereld bloot. Een universum waar diefstal en gevechten de regel zijn, macht en geweld verstrengelen en onschuld onbestaande is. Een wereld die even misdadig is als de anti-helden die er in cirkels lijken te lopen. Want er is geen uitweg maar ook geen alternatief. De gangsters die in fabrieksruimtes een criminele loterij runnen verschillen in niets van de ordehandhavers.

The Wild Goose Lake

Politieagenten knallen immers zonder schroom mannen die zich overgeven neer en poseren dan voor triomfantelijke selfies. Het beschermen van mensen is hen een rotzorg. Ze zijn bewakers van en spelers in een misdadig economisch systeem dat individuen herleid tot handelswaar. Want de criminele onderwereld is een afspiegeling van een ontspoorde repressieve maatschappij. Een harde boodschap gecamoufleerd als een wilde achtbaanrit.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in Filmmagie, n° 701, januari 2020)

GENRE neo noir

REGIE Diao Yinan

SCENARIO Diao Yinan

FOTOGRAFIE Jingsong Dong

MONTAGE Jinlei Kong & Matthieu Lacclau

CAST Ge Hu, Lun-Mei Kwei, Fan Liao, Regina Wan, Dao Qi, Hugh Hu

PRODUCTIE China-F – 2019 – 117’

DISTRIBUTIE Imagine

RELEASE 1 januari

Leave a comment