Richard Kelly’s Southland Tales: Een schandaal in Cannes 2006

jun 10, 2019   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, cult, film, genre, nieuws, regisseur  //  No Comments
Southland Tales

Kelly a fait boum et les sourds du Festival n’ont rien entendu” fulmineerde Libération – de enige positieve persstem tussen de vele dailies – over de terecht geanticipeerde en onterecht neergehaalde opvolger van culthit Donnie Darko.

Southland Tales

De rotambitieuze (maar daarom niet megalomane) apocalypsefilm over een postnucleair LA dat in 2008 zijn laatste dagen ingaat, is een hybride van politieke satire, zwarte komedie, scifi, thriller en musical. De film mist daardoor focus en identiteit.

Al is dat Kelly-universum, een paranoïde wereld die alleen kan begrepen worden in een post 9/11-tijdperk, op een prettige manier verwarrend. Het citeert gretig uit de popcultuur en sf-literatuur van K. Dick en Vonnegut, roept de sfeer van Gilliam en Lynch op maar is uniek, en rolt een tapijt uit aan ideeën die verbonden zijn met problemen waar we nu mee worstelen (fascisme, terrorisme, energietekort, onveiligheid, obsessie met celebs, de opwarming van de aarde, to name a few).

Southland Tales

Het is niet omdat je langer naar iets kijkt dat je het beter verstaat: het exuberante en overbevolkte Kelly-universum slaat perplex. Na 161’ blijft de puzzel onopgelost. De cineast spreekt over “een ervaring” en “een film die je meermaals moet zien om te begrijpen”. Graag. Maar daar moesten critici niet van. “Hun hoofden begonnen rond te tollen zoals die van Linda Blair in The Exorcist” om het in de taal van de filmer te zeggen.

JULIE DECABOOTER

(Dagboeknotitie verslag Cannes Filmmagie 565, jul-augustus 2006)

Southland Tales




Leave a comment