Roger Cormans The Intruder: Politieke B-film

mrt 18, 2019   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, drama, dvd, film, genre, politieke film, regisseur  //  No Comments
The Intruder

‘How I Made A Hundred Movies In Hollywood and never lost a dime’, de titel van Roger Cormans autobiografie klopt niet echt. De koning van de B-films maakte méér dan 100 films en eentje maakte wèl verlies: zijn anti-haat pamflet The Intruder.

The Intruder

Begin jaren zestig leek niets fout te kunnen gaan voor de Amerikaanse koning van de B-films Roger Corman. Hij draaide snel en goedkoop films die steevast commerciële hits werden. Het zette hem aan om zich met gezonde overmoed en volle energie op een even persoonlijk als politiek project te storten. The Intruder, een film die op directe wijze de raciale integratie in een school in de Amerikaanse Zuiderse Staten behandelde.

Samen met auteur Charles Beaumont vertaalde hij diens verhaal van een vertegenwoordiger van een lobby die zich verzet tegen de desegregatie door in kleine gemeenschappen raciale conflicten uit te lokken in een script dat nadrukkelijk wijst op de gevolgen van haat, intolerantie, polarisering en massahysterie. Corman koos voor een neorealistische stijl met contrastrijk zwart-wit, locatieopnamen en lokale figuranten. Plus een toen nog onbekende William Shatner (Star Trek) die een angstaanjagende protagonist neerzet.

The Intruder

Dat resulteerde in bewogen opnamen (na het filmen van een KKK-kruisverbranding verliet de filmploeg halsoverkop Missouri) en een beklemmende, akelige sfeer. Wanneer Shatner tijdens een opruiende speech “This country shall be free and white” roept wordt hij fel toegejuicht door de massa en voel je dat dit uit het hart van de toehoorders komt. Het geeft aan hoe diep het rassenconflict verankerd was. Corman vat de spanningen en de tijdsgeest perfect en lijkt wel een visionair die het racistisch geweld van de sixties tot nu voorspelt en duidt.

“Weinig mensen wisten hoe moeilijk de rassenkwestie toen lag,” zegt Corman in een bonusinterview, “het geeft aan dat de vooruitgang maar partieel is, het probleem is niet opgelost. Er is nog een lange weg af te leggen.” Corman haalde “artistieke voldoening uit The Intruder” maar was teleurgesteld dat het zijn eerste en enige commerciële flop werd. Hij trok er lessen uit: “Na The Intruder, maakte ik nog enkel films die werkten op twee niveaus. Aan de oppervlakte zijn ze puur entertainment, opwindende genrefilms, maar onderliggend is er steeds een diepere betekenis. Ook al is die soms enkel persoonlijk.”

The Intruder

Zo zou Corman nog wel de vinger leggen op de geest van mei ’68 in films als The Wild Angels en The Trip maar de regisseur verdween achter de producent van amper veredelde B-films. Hoe jammer dat is bewijst The Intruder, een pareltje van mise-en-scène en visuele cinema. Maar vooral een krachtig drama dat Amerika een spiegel voorhoudt en toont hoe angst, geweld en racisme de norm kunnen worden.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in De Filmkrant, april 2019)

The Intruder USA, 1962 / REGIE: ROGER CORMAN/ 80 MINUTEN / MET WILLIAM SHATNER, FRANK MAXWELL, BEVERLY LUNSFORD, LEO GORDON / BONUS: DOCUMENTAIRE REMEMBERING THE INTRUDER / DISTRIBUTIE: CARLOTTA FILMS (COMBO BLU-RAY/DVD).

The Intruder

Leave a comment