Jacques Audiard over The Sisters Brothers: “Ik wou in grote open ruimtes werken”

sep 24, 2018   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, film, genre, interview, regisseur, western  //  No Comments

THE SISTERS BROTHERS

“Een Amerikaanse droom? Nee, ik wilde niet persé in Amerika werken, Hollywood veroveren of een western maken,” zei Jacques Audiard tijdens een persconferentie in Deauville voor The Sisters Brothers, “na enkele claustrofobische films wou ik wèl in grote open ruimtes werken.” The great outdoors vond hij …in Spanje!

THE SISTERS BROTHERS

De regisseur van Un prophète en Dheepan wou daarnaast vooral met Amerikaanse acteurs werken, “Amerikanen weten als geen ander wat acteren voor een camera betekent, ze hebben een groot zelfbewustzijn en sterk taalgevoel. Jake Gyllenhaal zocht uit met elk accent een jonge intellectueel toen sprak en schreef zijn dialoog fonetisch uit.” Joaquin Phoenix (“Ik wou met Jacques werken omdat hij sprak over de personages”) toonde zich zwijgzaam, John C. Reilly een kletskop en Audiard explosief toen een journaliste meer vrouwen in zijn films vroeg: “Kent u een beetje mijn filmografie? Sur mes lèvres, De rouille et d’os zijn dat macho films? Ofwel introduceer ik krachtige vrouwen en vergeet u hen, ofwel toon ik fragiele mannen die machismo in vraag stellen en ziet u enkel mannen.” Die zat. Zeker na een film met cowboys die mannelijkheid en vrouwelijkheid in zich hebben en eindigt met een terugkeer naar de moederfiguur.

Ik zou zeggen, dank u John Ford voor dat prachtig afsluitingsbeeld van de broers en hun moeder in de deuropening van het ouderlijk huis. Zag u in de tocht van The Sisters Brothers een parallel met Ethan Edwards’ traumatische avontuur in The Searchers?

Jacques Audiard: “Ik speel die vraag graag door naar mijn co-scenarist, wiens westernkennis groter is.”

Thomas Bidegain: “The Searchers is een prachtfilm en de knipoog is er maar onze referentiepunten waren eerder postmoderne westerns uit de jaren zeventig: Little Big Man, The Missouri Breaks (beiden Arthur Penn), McCabe & Mrs. Miller (Robert Altman), Jeremiah Johnson (Sydney Pollack). Daarnaast waren we ook geïnteresseerd in sprookjesachtige films zoals The Night of the Hunter (Charles Laughton).”

THE SISTERS BROTHERS

Audiard: “Van Ford vormde eerder The Man Who Shot Liberty Valance een inspiratiebron met zijn reflectie over democratie, wapens en mythevorming.”

Wat sprak je aan – de link tussen de roman en de actualiteit of de link met de thema’s in je werk – en hoe begon het project?

Audiard: “Eigenlijk is dat een beetje het verhaal van de kip en het ei. Mijn favoriete thema’s zitten inderdaad in de film maar bevonden zich ook in het boek. Ik heb ze niet uitgevonden. Maar misschien hield ik wel van het boek omdat de thema’s er in zaten of benadruk ik ze omdat het mijn film is. Dingen zoals de erfenis, beschaving, geweld. Ik stak veel tijd in het accentueren van broederschap. Wat bizar mag lijken met een titel als The Sisters Brothers maar ik wou het linken met democratie. En de actualiteit? Barbarij en wat een samenleving aanvangt met geweld zijn grote western thema’s, vragen die via de Founding Fathers, de grondleggers van Amerika, bij de cowboys belandden. Net als de prijs die een utopie heeft.”

THE SISTERS BROTHERS

John C. Reilly: “Het idee voor deze film komt van mijn vrouw, Alison Dickey, die als producente betrokken was bij een andere Patrick DeWitt adaptatie (Terri van Azazel Jacobs met Reilly in de hoofdrol) en hem vroeg wat hij nog allemaal geschreven had. Hij liet haar het toen nog niet gepubliceerde The Sisters Brothers lezen. Ze was enthousiast en drong bij mij aan om het ook te lezen. Ik was in de wolken, we verwierven de rechten en spraken Jacques aan omdat we een regisseur zochten die in tegenstelling tot veel Amerikanen niet besmet is door bullshit nostalgia for the West en die de clichés die je in andere westerns ziet wil vermijden.”

Audiard: “Had ik de roman in mijn boekenwinkel gevonden, dan zou ik hem gelezen en geweldig gevonden hebben maar was een verfilming niet in me opgekomen. Het is omdat het idee van John C. Reilly en uit de V.S. kwam dat ik overtuigd ben geraakt.”

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 688, oktober 2018)

THE SISTERS BROTHERS

Leave a comment