Steven Spielbergs The Post: Moreel geladen All the President’s Men prequel

dec 18, 2017   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, regisseur, thriller  //  No Comments

THE POST

De pers is er om de geregeerden te dienen en niet de regeerders.” Dit statement, verwijzend naar de freedom of the press gegarandeerd door het Amerikaanse First Admendment én knipogend naar recente aanvallen op dit democratisch principe, vat aan het slot van The Post de nieuwste Steven Spielberg perfect samen.

THE POST

Voor wie het niet moest begrepen hebben is er een nadrukkelijke zoom (erg seventies) én een triomfantelijke grijns van Ben Bradlee-vertolker Tom Hanks. Dit is naast een ode aan kranten en krantenfilms (His Girl Friday, Citizen Kane, The Front Page, The Killing Fields, Zodiac, Spotlight) immers ook een pleidooi voor persvrijheid. Morele cinema als aanmoediging voor de pers in een periode waar ‘fake news‘ voor verwarring zorgt en (ook bij ons, getuige de cases Apache en Bart Aerts) ‘chilling‘, het juridisch proberen uitroken van kritische onderzoeksjournalistiek en media, wordt toegepast. Als toetje serveert Spielberg ons ook vrouwendiscriminatie.

STEVEN SPIELBERG

The Post vertelt het waargebeurde verhaal van The Pentagon Papers, de door analist Daniel Ellsberg in 1971 gelekte documenten die aangaven dat de Nixon-regering wist dat de Vietnamoorlog niet te winnen was en dat ze mensenlevens opofferde om gezichtsverlies te vermijden. Wanneer The New York Times een publicatieverbod krijgt bijt The Washington Post, onder impuls van hoofdredacteur Ben Bradlee, zich vast in het dossier. Op een moment dat het voormalige familiebedrijf kwetsbaar is door een beursgang moet uitgever Kay Graham beslissen of de krant tot publicatie overgaat.

THE POST

Op gevaar van zelf in de gevangenis te belanden en de toekomst van de onderneming op het spel te zetten. Na Grahams historische woorden “let’s publish” draaien de persen, wordt de locale Washington Post een nationale krant en levert de juridische strijd een overwinning op voor de betrokken media en de persvrijheid in het algemeen. Richard Nixon bant Washington Post journalisten uit het Witte Huis maar ironisch genoeg doen Carl Bernstein en Bob Woodward in dezelfde krant het Watergate-schandaal losbarsten dat de president ten val zal brengen. Door af te sluiten met de inbraak in de kantoren van de Democratische Partij wordt The Post een prequel op Alan J. Pakula’s All the President’s Men Redford-Hoffman klassieker uit 1976.

Klokkenluider Daniel Ellsberg speelt slechts een figurantenrol in Spielbergs film (terwijl de vrouwen- en anti-oorlogsbeweging als achtergrondkoor figureren) die voluit gaat voor journalistiek heldendom. Naast moed, lef en intelligentie hebben Spielbergs nieuwsjagers ook iets ‘bovenmenselijk’, iets goddelijk. Symbolisch is de scène waar het team uit een chaotisch kluwen ongeordende papier een verhaal brouwt. In Bradlee’s tot redactielokaal omgetoverde living waar zijn jonge dochter een financieel slaatje slaat uit het bevoorraden van de hongerige en dorstige journalisten.

THE POST

Vintage Spielberg en een illustratie van hoe de Frank Capra in de regisseur schijnbaar verschillende films zoals Close Encounters of the Third Kind, Schindler’s List, The Terminal, Lincoln, Bridge of Spies en The Post verbindt. Daar waar Bernstein en Woodward bij Pakula ploeteren aan teksten, verdwijnt dat journalistiek stuk bij Spielberg achter ‘het idee’. Wat telt is de boodschap, niet de manier waarop ze verteld wordt. Spielberg besteedt veel aandacht aan het papier, het letterzetten, de drukpers en de transportbanden maar overstijgt het fetisjisme niet.

Voor bloed, zweet en drukinkt moet je bij journalist-filmmakers zoals Samuel Fuller (Park Row) en Richard Brooks (Deadline U.S.A.) zijn. Neemt niet weg dat Spielberg met The Post een energieke en meeslepende thriller heeft gemaakt die ook ergens over gaat. Een hele verdienste in een tijdperk gedomineerd door hersenloos Hollywood entertainment en Trumpiaanse logica die journalisten cast als “vijanden van het Amerikaanse volk.”

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 681, januari 2018)

THE POST

GENRE historische thriller

REGIE Steven Spielberg

SCENARIO Liz Hannah & Josh Singer

FOTOGRAFIE Janusz Kaminski

MUZIEK John Williams

MONTAGE Sarah Broshar & Michael Kahn

CAST Meryl Streep (Kay Graham), Tom Hanks (Ben Bradlee), Sarah Paulson (Tony Bradlee), Bruce Greenwood (Robert McNamara), Bob Odenkirk (Ben Bagdikian), Tracy Letts (Fritz Beebe), Matthew Rys (Daniel Ellsberg), Alison Brie (Lally Graham)

PRODUCTIE USA – 2017 – 116’

DISTRIBUTIE eOne

RELEASE 24 januari

THE POST

Leave a comment