Marc Fosters World War Z: De sequel verhindert een apocalyps

dec 6, 2017   //   by Ivo De Kock   //   actie, film, genre, rampenfilm  //  No Comments

WORLD WAR Z

Om te overleven moet je in beweging blijven,” murmelt VN-onderzoeker Gerry Lane in volle actie en regisseur Marc Forster (Monster’s Ball, The Kite Runner, Quantum of Solace) volgt die goede raad in de hoop zo de gaten in de plot, de beperkte karakterschets en het ridicule slot te verbergen. Alhoewel Forster daar niet helemaal in slaagt is deze blockbuster toch niet de miskleun geworden die negatieve geruchten (ruzie tussen de regisseur en producent-acteur Brad Pitt, uit de hand gelopen budget, in extremis herwerkt einde) lieten vermoeden. De in sneltreinvaart voorbijdenderende massa-actiescènes sluiten perfect aan bij het idee van een explosieve, onstuitbare globale pandemie en zorgen ervoor dat het expositie-gedeelte van World War Z werkt.

WORLD WAR Z

Aanvankelijk denderen we naar een virale apocalyps. Zombies veroveren op korte tijd de wereld en lijken onstuitbaar. Globetrotter Gerry Lane vlucht eerst om zijn gezin te beschermen tot hij in de tweede akte op zoek gaat naar de oorsprong van de pandemie die vredige mensen transformeert in opgewonden levende doden. Een speurtocht met echo’s van het Vietnamconflict (nachtelijke guerilla-aanval), de bijbelse val van Jericho (een onder de voet gelopen ommuurd Israël) en een horror-videospel (kat en muis-spel in een labo). Om te eindigen met een ontknoping die niets oplost; een ziekte zorgt voor beschermende camouflage maar laat de zombies leven. Zowel de apocalyps als de finale oplossing worden gereserveerd voor de sequel.

WORLD WAR Z

De kracht van World War Z is ook zijn zwakte. Forster filmt de zombies als mieren die alles overspoelen, hun invasie lijkt een terroristische aanslag of een explosieve ziekte. De dreiging is even abstract als brutaal en angstaanjagend. Maar de afstandelijke vogelperspectiefblik weert ook de bedreigde menselijkheid en post-apocalyptische barbaarsheid. De sterke punten van het zombiegenre – de illustratie van de visie dat menselijk gedrag in puur fysieke termen verklaard kan worden, het uitvergrote claustrofobe gevoel van een dolgedraaide consumptiemaatschappij – ontbreken. Net als de dramatische shoot-out. De face-of tussen Gerry en de zombieprofessor houdt beiden in een parallel universum. Weg is de zombie die als tragisch, proletarisch monster de angsten van vervreemde burgers weerspiegelt. Wat rest is een schertsfiguur in een schertsvertoning.

IVO DE KOCK

GENRE rampenfilm

REGIE Marc Forster

SCENARIO Matthew Michael Carnahan, Drew Goddard & Damon Lindelof naar Max Brooks

FOTOGRAFIE Ben Seresin & Richard Richardson

MUZIEK Marco Beltrami

CAST Brad Pitt (Gerry Lane), Mireille Enos (Karin Lane), Daniella Kertesz (Segen), James Badge Dale (Captain Speke), Ludi Boeken (Jurgen Warmbrunn)

PRODUCTIE USA – 2013 – 116’

WORLD WAR Z

Leave a comment