Denis Villeneuve’s Polytechnique: Bloedbad in zwart-wit

aug 28, 2017   //   by Ivo De Kock   //   Algemeen, drama, film, genre, regisseur  //  No Comments

POLYTECHNIQUE

“De dolle schutter die in ‘89 meer dan een dozijn vrouwelijke slachtoffers maakte op een school in Montréal zorgde voor een diep trauma bij de Canadezen omdat zijn daad gemotiveerd was door vrouwenhaat” zei Denis Villeneuve (Maelström) na de vertoning van het stijvol zwart-witte Polytechnique tijdens het Filmfestival van Cannes 2009, waar zijn film geselecteerd was voor de Quinzaine des Réalisateurs.

POLYTECHNIQUE

“Kleur had van het bloedbad een hoe dan ook onderhoudend spektakel gemaakt en ik wou het als een traumatische nachtmerrie tonen waarbij, zoals in de openingsscène waar studentes plotseling getroffen worden door kogels, de dood vanuit het niets toeslaat” vulde Villeneuve aan.

POLYTECHNIQUE

De cineast werkt zich uit de schaduw van Gus van Sants Elephant door niet alleen de gruwel en angst tastbaar te maken en een dreigende sfeer te creëren, maar ook de gefrustreerde, misogyne dader menselijk te houden en de impact van het gebeuren op slachtoffers en overlevenden te belichten. Bij die laatsten leiden schuldgevoelens tot totaal verschillende conclusies. Hoop en wanhoop liggen dicht bij elkaar in Polytechnique.

IVO DE KOCK

POLYTECHNIQUE

 

Leave a comment