Delmer Daves’ The Red House: Duistere duik in Amerika’s slechte geweten

aug 7, 2017   //   by Ivo De Kock   //   actueel, Algemeen, dvd, film, film noir, genre, regisseur  //  No Comments

THE TED HOUSE

Delmer Daves’ atypische film noir The Red House uit 1947 is een van Martin Scorsese’s favorieten maar was lang enkel te zien in een verminkte versie. Gelukkig brengt het Franse Rimini Editions nu een gerestaureerde versie uit.

Mijn passie werd gevoed door allerlei soorten films,” zegt Martin Scorsese in zijn A Personal Journey Through American Movies (1995), “beroemde, beruchte maar niet altijd cultureel correcte films. Door het grote publiek minder gekende werken zoals The Naked Kiss van Samuel Fuller, Murder by Contract van Irving Lerner en The Red House van Delmer Daves.” Scenarist-regisseur Daves (3:10 to Yuma, Cowboy) rangschikte Scorsese bij “de cineasten die helaas in de vergetelheid zijn gesukkeld.” Dat is ruim 20 jaar later nog zo. Hopelijk draagt deze release bij tot de broodnodige rehabilitatie.

THE RED HOUSE

Delmer Daves begon zijn Hollywoodcarrière met een prestigeproject (Destination Tokyo) maar brak door als scenarist-regisseur met twee film noirs: de voor Warner gedraaide Bogart-Bacall thriller Dark Passage en de onafhankelijke productie The Red House. Deze Edward G. Robinson prent is een ongewone film noir omdat het verhaal zich afspeelt in een zonovergoten ruraal gebied waar een boerenleven een misdaad verhult en een in een bos verscholen huis verbonden is met een duister familiaal mysterie.

De unheimische sfeer en de seksuele geladenheid verstrengelen de noir sfeer met zowel de expressionistische horror van Jacques Tourneur en Val Lewton films als het Zuiderse psychodrama genre Night of the Hunter. Daves beschikte over een beperkt budget maar mede dankzij Miklos Rozsa’s macabere score en intense vertolkingen van Robinson en Rebecca-ster Judith Anderson (in een sympathieke rol) slaagt hij erin om de psychologische spanning stelselmatig op te bouwen en het drama te verankeren in realistische, getormenteerde personages.

THE RED HOUSE

The Red House opent met de dreigende botsing van onschuld en kwaad – het naïeve boerenmeisje en de lokale boef – en zet meteen de gotische toon wanneer teenager Nath Storm ’s nachts de boerderij verlaat waar de eenbenige Pete Morgan samen met zijn zus Ellen en adoptiedochter Meg woont om via een short cut door het Ox-head bos terug naar het dorp te keren. Stormachtige zwart-wit beelden tonen hoe de jongeman in de natuur verdwijnt terwijl de spanning van de in contrastrijke close-ups gefilmde achterblijvers af te lezen is.

Ondanks, of juist door, de waarschuwingen panikeert Nath in het onheilspellende bos en keert hij hals over kop terug. Maar de boerderij zal evenmin vredig blijken, al is Meg duidelijk verliefd op Nath. Maar Pete wil ‘zijn’ Meg niet zomaar kwijt en Naths vriendin Tibby maakt met haar obsessie voor bad boy Teller de relaties nog wat ingewikkelder. De seksueel geladen spanningen laaien op en een duister geheim doet Pete’s paranoia uit de hand lopen waardoor er (opnieuw) slachtoffers vallen.

THE RED HOUSE

Toch is dit geen plotgedreven drama. Het geheim (overspel, moord en een snuifje incest) interesseert Daves niet echt, wel de emotionele impact ervan op de betrokkenen. The Red House gaat over relaties en de stormachtige inwendige levens van mensen die worstelen met passie, driften, liefde en verdriet (“All that I love dies”). Een nadrukkelijk universeel ‘noir’ verhaal. “Every soul has it’s Ox-head woods” illustreert de donkere kant van de menselijke geest.

THE RED HOUSE

Het verlangen om het ‘rode huis’ in brand te steken (“zolang het huis daar is behoort mijn leven toe aan het huis en Megs leven aan mij” aldus de niet enkel fysiek gehandicapte Pete) wijst op de nood trauma’s (lees: het verleden) te verwerken om vrij te kunnen zijn. Vakman Daves toont – zoals Hitchcock met Shadow of a Doubt – hoe het na-oorlogse kalme, rurale Amerika een broeihaard van geweld is en worstelt met haar eigen slecht geweten. Robinson tragisch einde in het moerashuis is even krachtig als James Cagneys “Top of the World, Ma!” exit in White Heat.

IVO DE KOCK

(Artikel verschenen in FILMMAGIE, n° 677, september 2017)

THE RED HOUSE: Delmer Daves, USA 1947, 100′; met Edward G. Robinson, Lon McCallister, Judith Anderson, Allene Roberts, Julie London, Rory Calhoun; extra’s: introductie, documentaires; FILM: **** / EXTRA’S: **; dis. Rimini Editions, info: www.facebook.com/rimini.editions

THE RED HOUSE

Leave a comment