The Shallows & The Sleepwalker: Van B-film vertier tot genreoefening

feb 17, 2017   //   by Ivo De Kock   //   actueel, dvd, film, genre, horror, thriller  //  No Comments

THE SHALLOWS

In tijden waar inspiratieloze en talentarme Hollywood huurlingen zich auteurs wanen is het verfrissend wanneer filmmakers enkel pretentieloos genrevertier beogen. De Spaanse cineast Jaume Collet-Serra, verantwoordelijk voor de puike B-films House of Wax en Orphan maar ook enkele Liam Neeson vehikels (Unknown, Non-Stop, Run all night), is zo’n B-filmer die enkel kinetische en geen diepgaande cinema wil maken. Maar wel ondiep, pretentieloos vertier zoals The Shallows.

Jaume Collet-Serra’s nieuwste genreoefening, The Shallows, verwijst in zijn titel naar het ‘ondiepe’ en voert een Amerikaanse surfster op die het afgelegen Mexicaanse strand opzoekt waar haar pas gestorven moeder verbleef toen ze zwanger was. Blijkt dat een grote witte haai er het water onveilig maakt. Met een beenwonde kan Nancy ontkomen en haar toevlucht zoeken op een rots maar het is de vraag of ze ook veilig het strand zal bereiken. Meer heeft The Shallows niet om het lijf maar zowel Jaws als Open Water illustreerden reeds dat een eenvoudige premisse kan werken.

THE SHALLOWS

Op voorwaarde dat we voldoende in de geest van het potentiële haaienvoer kunnen kruipen. Dat lukt in The Shallows waar Collet-Serra er in slaagt van de overlevingsstrijd een zaak van wilskracht, gedrevenheid en vindingrijkheid te maken. Dat het verhaal geloofwaardigheid mist is geen ramp, de interne coherentie werkt en elk detail van de locatie en de accessoires wordt dramatisch gebruikt. Alleen aan het einde loopt het duel tussen jager en prooi wat uit de hand wanneer de effecttrommel opengaat.

Het voor het prestigieuze Sundance-festival geselecteerde The Sleepwalker heeft meer artistieke pretenties die de debuterende Noorse cineaste Mona Fastvold helaas niet waarmaakt. De film werd geproduceerd door Borderline Films, de productiemaatschappij van Sean Durkin (Martha Marcy May Marlene) en Antonio Campos (Afterschool), en oogt in de stijl van het huis als een Bergmaniaanse thriller.

THE SHALLOWS

Met een psychologisch steekspel tussen twee halfzussen en twee schoonbroers op een afgelegen locatie, een kille vervreemdende sfeer, ijselijk mooie fotografie en het enge gevoel dat er onder de oppervlakte iets fout zit. Best sfeervol maar helaas nooit angstaanjagend of verontrustend. Want Fastvold geraakt niet verder dan het in de verf zetten van het uitgangspunt en zonder dramatische opbouw is het einde niet open noch mysterieus.

IVO DE KOCK

 

THE SHALLOWS: Jaume Collet-Serra, GB 2016, 87′; met Blake Lively, Angelo Lozano Corzo, Jose Manuel Trujillo Salas; extra’s: documentaires, verwijderde scènes; FILM: *** / EXTRA’S: **; dis. Sony;

THE SLEEPWALKER: Mona Fastvold, USA 2014, 91′; met Stephany Ellis, Christopher Abbot, Gite Witt, Brady Corbett; FILM: ** / EXTRA’S: 0; dis. Remain in Light.

THE SHALLOWS

Leave a comment